Tilbake etter dramatisk Svalbard-tur
Da båtene ankom Botnhamn etter Seilas Senja Rundts tredjeetappe, lå Svalbard-seiler Arnfinn Bentdals Gambling «Thalia» i gjestehavnen.
STORT BILDE: «Thalia» lå i Botnhamn på Nord-Senja torsdag kveld.
Botnhamn i Senja;
Bentdal er på tur tilbake fra Svalbard i sin Gambling «Thalia» fra 1979. Han forteller om noen dramatiske timer mellom Sørkapp og Longyearbyen. «Thalia» ble presentert som «Båten Min» i Seilas 707.
Plan A om å gå inn til land ved syd-Svalbard på grunn av dårlig være ble endret ettersom det ville være for risikabelt. Det lå tykt med is og båten kunne dermed risikere å ikke komme inn.
– Vi kom ut i sterk motvind og stiv kuling, og kastet drivanker i håp om bedre vær, forteller Arnfinn til Seilas om bord i «Thalia» torsdag kveld.
Da gutta kontaktet kystvakten for å høre videre værmelding fikk de kun dårlige nyheter; uværet vill fortsette mer enn et døgn til. Ettersom kystvakten likevel skulle forbi området der «Thaila» lå bestemte de seg for å ta med Gamblingen på slep opp til Longyearbyen.
Ødelagt autopilot
Dette betød likevel ikke at dramatikken var over for de to seilerne. Da drivankeret ble kastet ut hadde båten sannsynligvis fått et skikkelig rykk, for etter dette låste styringen seg og autopiloten nektet å fungere. Været var for dårlig til at kystvakten turde å ta de to seilerne opp i sin egen båt. Det endte derfor med at gutta måtte bytte på med én-times vakter til rors, utstyrt med overlevningsdresser i det kalde uværet.
– Bedre enn julaften
Det skulle gå 28 timer, og ett brukket ribben før gladmeldingen om at været nå var bra nok til at gutta kunne komme opp i kystvaktbåten.
– En varm dusj, mat og en køye å sove i. På daværende tidspunkt var dette bedre enn både julaften og 17.-mai på én gang, forteller Arnfinn om bord i «Thalia», som er glad for at turen sørover over «Djevelens Dansegulv» gikk langt fredelig for seg.
I Longyearbyen fikk de også ordnet opp i problemene med startmotoren og styringen som hadde låst seg.