UTKIKKEN
Mer fart i seilbåtsalget
I mange år har det vært kjøpers marked i båtbransjen. Selgerne har strevd med å få solgt båter, mens kjøperne har hatt all verdens tid til å prute.
Fjoråret var et foreløpig lavmål. Ifølge Norboat ble det kun levert 50 nye seilbåter i Norge i 2016. Norboat-sjef Leif Bergaas har da tatt utgangspunkt i varehandelsstatistikken og korrigert etter beste evne for brukte båter.
Seilbåtsalget fikk skikkelig motvind høsten 2015 da euroen gikk opp 15–20 prosent, samtidig som oljeprisen stupte. Dermed ble ordreinngangen til 2016 dårlig for mange i båtbransjen.
I år har importen svingt seg opp til 70 leverte nye båter ved utgangen av august, og da er mesteparten av årets salg er unnagjort, ifølge Bergaas. Men den positive utviklingen fortsetter i høst, skal vi tro importørene.
– Vi opplever en sterkt økende interesse for ny båt, og vi merker spesielt stor interesse for de større båtene, forteller Harald Korn hos Beneteau-importør Giramar AS i Leangbukta.
På Vestlandet melder FjordSailing om godt salg i sommer av Hanse og Dehler. Og etter noen år i stilla har Bavaria fått vind i seilene igjen. I september og oktober solgte Bavaria fem seilbåter over 42 fot.
Kjøpelyst
Bølgedalen etter finanskrisen har vært dyp og langvarig. Hovedårsaken er selvsagt treg økonomisk vekst der sentralbankene i Europa og USA har pumpet ut penger for å få fart på økonomien igjen. Nå kommer det positive signaler både i USA og Europa, og det er også lyspunkter her hjemme.
Vedvarende lave bruktbåtpriser gjorde lenge nybåtkjøp til en dårlig investering. Få vil kjøpe en dyr båt når de vet at den taper seg fort i verdi. Dermed havnet bransjen i en ond sirkel, der folk heller kjøpte billige, brukte båter eller brukte pengene sine på andre ting. Nå virker det som om kjøpelysten er på vei tilbake.
2008 begynner å bli lenge siden. Ny teknologi og nytt design har gitt en ny generasjon båter. I denne utgaven kan du lese om prøveseiling av nye og banebrytende Sun Odyssey 440 fra franske Jeanneau. Få kurante bruktbåter fra det siste tiåret bidrar til å bryte den onde sirkelen med stort prisfall. Båtkjøp fremstår ikke lenger som en like dårlig investering.
På verdensbasis er det merkelig nok mer fart i motorbåtsalget enn i seilbåtsalget. Her i SEILmagasinet kan vi ikke skjønne annet enn at seiling passer tidsånden: Det er jo en miljøvennlig og sporty fritidsaktivitet.
Slagordet «seiling en ren glede» er mer aktuelt enn noen gang.