Ny båt i topp i Vendee Globe
Yannick Besthaven opp i tet når tetbåtene nærmer seg halvveis.
Franskmannen har gode grunner å være fornøyd i dag. I løpet av noen timer har han seilt halve løpet, og kan feire det med å ligge i tet. I tillegg ble han tilkjent 10 timer og 15 minutter i komposisjon for å bidra til å berge Kevin Escoffier, som sank i Sørishavet.
Medium budsjett
Yannick Besthaven er ikke blant de største favorittene. Han overtok båten sent, og hadde et stramt budsjett, og kunne ikke krysse av alle ønsker. I stede for å bruke alle pengene på å få båten til å seile raskere, har han heller satset på å utstyr som øker sjansen for å gjennomføre.
Yannick Besthaven seiler gamle «Safran», en båt fra 2015, bygget med foiler fra start, men han brukte ikke penger på nye foiler. I stedet brukte han penger på avansert autopilot, og antikollisjonssystem.
Yannick Besthaven har ikke tatt de største sjansene, men seilt riktig og skadefritt. Nå har han en fordel av at Thomas Ruyant har skadet babord foil, en seiler som har en antatt raskere båt.
Jean Le Cam, som endte med å plukke opp Escoffier fikk tilgodekjent 16 timer og 15 minutter, mens Boris Herrmann fikk seks timer.
Langt bak skjemaet
Båtene har nå seilt i 38 døgn, og seilt halve distansen. Båtene i tet krysset Kapp Leeuwin seks døgn etter de første båtene i 2016. I stede for å nå Kapp Horn ved juleaften, så blir det heller nyttårsaften. Om de holder samme fart resten av regattaen, så vil de ende opp med å bruke 76 døgn, to døgn bak rekorden.
De nye IMOCA-båtene skal være mye raskere enn båtene fra 2016, og eksperter antok at de beste båtene ville klare å gjennomføre på under 70 døgn. Det kan bli tøft.
Det har vist seg at de nye båtene er mer krevende å seile optimalt, enn tidligere generasjoner IMOCA-båter.
For åtte år siden brukte Franoic Gabart 78 døgn.