Flere farende folk
Helt på tur, del 3: Det begynner å bli flere ”farende fanter” i skjærgården. 1.mai-helga, opplevde vi for første gang å få selskap i en uthavn. Utlendingene er tidlig ute.
-Det var ganske ruskete over fra Grenaa. Heldigvis hadde vi været inn aktenfra, forteller sveitserne Toni og Elisabeth Baur i den 36 fot store Najaden ”Seelöwe”. I chartret båt med tysk flagg er de på vei mot Nordkapp. Kristiansand er første stopp i Norge: –Vi må bytte til den særnorske standarden for gass før vi kan dra videre, forteller ekteparet. (Store bildet: FJELLFOLK: Elisabeth og Toni Baur er egentlig fjellfolk, men har nå gitt seg seilingen i vold)
Fjell og fjord
De sveitsiske 50-åringene har tatt et halvt år fri for å gjennomføre turen. På nettsiden www.tonibaur@bx4.ch har de lagt ut detaljert seilingsplan for hele reisen.
De har bakgrunn som fjellførere, og har gjennomført flere ekspedisjoner tidligere. Blant annet syklet de Gibraltar – Nordkapp fordelt på åtte sommerferier for noen år siden. De siste 10 årene er det meste av ferie og fritid blitt brukt på seiling.
-Dette er første gangen vi tar fri for å dra på en lengre, sammenhengende tur, forteller de.
-Hva er det med sveitsere og seiling i Norge? Det er mange av dere?
-Tja… for vår del trives vi i Norge. Sveitsere og nordmenns mentalitet er ganske lik. Og landskapet er jo likt – bortsett fra at havet står litt høyere i Norge, ler de sveitiske eventyrerne.
Mytiske spor
Turen videre sørover til Ny Hellesund ble nok en dag med fin, oppmerksomhetskrevende seiling gjennom skjærgården. Vi endte opp i Olavsundet (N 058˚ 03,02' Ø 007˚ 50,54') ved Ny Hellesund der fjellet etter sagnet åpnet seg for Olav den hellige så han slapp unna forfølgerne. Det er ikke vanskelig å tenke seg at det kan se ut til at åpninger plutselig dukker opp der det like før var ugjennomtrengelig fjell i disse farvannene.
Området er godt tilrettelagt for båtliv, grilling og camping, og noen spaserturer på knausene og holmene, avslørte at her har det vært menneskelig aktivitet lenge, lenge. Det dukket opp overraskelser på de mest uventede steder.
Det er en god del luftspenn av variabel høyde i disse farvannene. Se i kartet – og se opp! Seilbåter må gå inn i Olavsundet sørfra.
Tøffinger på tur
Da kveldsbrisen frisknet på og regnet strømmet ut av alle himmelens åpne sluser, kom Thomas Holgaard (29) og Nils Ståhl (34) padlende. De to danske kajakkinstruktørene hadde tatt en rask tur med den nye hurtigferjen Superspeed til Kristiansand for å padle i norsk skjærgård. Godt hjulpet av Lars Verkets Padleguide for Vest-Agder skulle de navigere seg i trange farvann mellom gode leirplasser.
-Det er spennende kajakkfarvann i Norge, sier de entusiastisk i regnværet.
-Hvordan er det annerledes enn i Danmark?
-Navigeringen krever mer. Bølger og dragsug kan skape problemer. Og så kan vi ikke komme i land hvor som helst slik vi kan på kysten hjemme. I tillegg kan temperaturen i vannet skape problemer.
En god padledag for de to kameratene kan vare rundt 10 timer og bringe dem 60 – 70 km av gårde. Bilder fra denne og andre turer har de lagt ut på nettsiden www.fjeldsport.dk.
Vendepunkt
Helt på tur-ekspedisjonen er kommet til et vendepunkt. Vi har cruiset oss i varierende vind sørover. Først til idylliske Udvår/Uvår (N 058˚ 01,30' Ø 007˚ 43,33'). Deretter til Ryvingen fyr (N 057˚ 58,05' Ø 007˚ 30,05') – Norges sørligste fyr. Men der lå en båt i innløpet til havna, og ingen av havneguidene sa noe om dybder. Grunnstøtingen i Kristiansand satt såpass i oss at vi feiget ut og dro videre til Sandøybukta (N 057˚ 58,05' Ø 007˚ 33,32'). Dette er omtrent så langt ut i skjærgården man kan komme, og er tilsvarende værutsatt.
Mandal viste seg å være en sjarmerende, pitoresk og livlig by der kombinasjonen av langhelg, sol, rally-NM og konfirmasjon skapte et yrende liv i byen og på havna
Siden vi nå har vært så langt sør vi skal, og siden vi står på terskelen av sommersesongen, regner vi en slags første fase for tilbakelagt.