Satser på Sørlandet
Seil og Rigg blir drevet av seilere med America’s Cup og Volvo Ocean Race erfaring. Nå har firmaet kjøpt en A-35 for å vise muskler.
Seil & Rigg het tidligere With Marine Sørlandet sog ble drevet av Nick Willetts som etablerte seg i Kristiansand etter å ha seilt med Knut Frostad på Innovation Kværner. I 2007/2008 tok Michael W Henriksen over som daglig leder og Seil & Rigg ble etablert.
Fra America’s Cup
Michael W Henriksen kom da fra Valencia hvor han jobbet for det Italienske Americas Cup teamet Mascalzone Latino. Henriksen var med på laget i to år, og ble rekrutert til jobben fra seilmaker hos North Sails på Palma hvor han jobbet mest med mega yachter. Nå har firmaet lokaler på Andøya i Kristiansand med et seilloft på 360 kvadratmeter.
Vise muskler
Seil og Rigg leverer bade seil fra North og sitt eget merke, Kiwi Seil.
– Vi vil benytte Kiwi seil på den nyinnkjøpte regattabåt. Båten vil få membranseil i karbon. Vi får seilene våre støpt i Italia etter samme teknologi som Elvstrøm og Quantum. Ferdiggjøringen av seilet blir gjort på vårt seiloft. Seilene våre ligger 20-25 prosent under North sails i pris for regattaseil, men vi har også en avtale med et seiloft i Østen som gjør at vi kan levere prisgunstige turseil.
Vi håper at satsningen vår på regattabanen vil vise at vi kan levere gode seil, forteller Michael W Henriksen til Seilas.
Oppsiktsvekkende båt
A-35 ble valgt fordi vi ønsket en sprek seilbåt som blir langt merke til. Vi har også tro på at båten kan gjøre det bra på regattabanen. Båten har gunstig IRC-mål, men vi er ikke sikre på om vi vil seile LYS eller ORCi. Båten er laget for regattaseilig og ribbet for all komfort.
Seilas prøveseilte båten høsten 2006 utenfor Stocholm. Les testen her.
Rask på slør
Michael W Henriksen har tidligere seilt 49er, og ble skuffet over å seile America’s Cup båt.
– Når vi rundet kryssmerket og heiste opp den enorme asymmetriske spinnakeren hadde jeg håpet at det ville skje noe stort, men loggen viste kun en knop mer enn på kryss.
– Med A 35 håper jeg det vil skje noe mer. Vi vil utstyre båten med en masthead asymmetrisk spinnaker på 135 kvm.
– Første regattaen vi skal seile er HH Skagen Race. Båten vil bli seilt av lokale helter, forteller Michael W Henriksen til Seilas.