Dine erfaringer med X-79
X-79 var starten på X-Yachts eventyret. Nå er 80-tallsbåten i ferd med å bli en kultbåt. Perfekt for dagsturer og shorthandedregattaer.
Eier du en X-79, så er du heldig. Etterspørselen etter denne kule båten har økt under pandemien, og antallet slike båter doblet seg i år, sammenlignet med hva det har vært i tidligere år.
Her hjemme er det seks båter som har løst inn målebrev i 2021, og Sindre Bakke har hevdet seg bra som shorthandedseiler, og ble nummer 29 på SEILmagasinets rankingliste med X-79. Bakke har også seilt Silverrudder, og fått målt seg mot danske X-79-seilere.
La grunnlaget for X-Yachts
Niels Jeppesen ble inspirert av Bruce Farr som hadde revolusjonert regattamiljøet med sine lette og brede båter, med tynne brøkdelsmaster. Bare 22 år gammel konstruerte Jeppesen Banner 30 og Revenge 36, og året etter ville han konstruere og bygge en båt han ville selge selv. Inspirert av suksessen til J/24 og Albin Express, utviklet han en entype. X-79 ble lansert i 1979 og ble en raskere og mer avansert båt enn Expressen.
Etterspørselen ble så stor at Jeppesen ikke klaret å levere, så et verft i Sverge bygde båtene for eksport. Båten var I produksjon fra 1979 til midten av 90-tallet, og ble bygget i et antall på 468 båter.
Kul dagseiler
X-79 er bredere og flatere enn Express og er mer villig til å plane. Båten har også en stor og bra utformet cockpit. Lensetakler kan skremme noen, men gir også flere trimmemuligheter. Noen har montert baugspryd på båten for å seile den med gennaker. Å eie en X-79 er som å eie en gammel Porsche. Det er en båt med klasse og historie.
X-79 er ettertraktet på bruktmarkedet. De som har kommet for salg i Danmark har ansatte i X-Yachts kjøpt opp.
Det er egen Facebook-gruppe for X-79 i Norge med 41 følgere. Siden ble opprettet i 2018. Der står det: – Målet er å etablere en X-79 klasse i de største regattaene og slå ut Albin Express båtene. Det har de klart i Danmark. Under Silverrudder 2021 var det 12 X-79, men bare fem Expresser.
Testet i 1980
Morten Jensen testet X-79 å ga båten høye poengscore for seilegenskaper, cockpit og dekksutstyr, men lavt på turegenskaper. Båten fikk også skryt for å være godt bygget teknisk, men det elektriske anlegget ble kritisert. Benkene i salongen var for lave, og båten var også lite velegnet for matlaging.
Båten koster 108 000 kroner i 1980. En bra bruktbåt vil ligge på en pris rundt 100 000 i dag.
Ta kontakt
Har du erfaringer og meninger om X-79, så hører vi gjerne fra deg. Hva er båtens sterke og svake sider? Hva slags råd vil du gi til en som kan tenke seg en slik båt? Hva skal til for å bruke den til tur, og hva er avgjørende for bruktprisen.
Skriv til axel@seilmagasinet.no og del dine erfaringer med oss.
.