– Må være raske i Atlanterhavet og i Sørishavet
Lionel Huetz er doktor i hydrodynamikk og har meninger om nye IMOCA-båter før Vendée Globe.
SEILmagasinet fikk en prat med Lionel Huetz under testing av Årets Båter i Europa. Huetz jobber for Marc Lomard Design og har utviklet katamaranen Nautitech 48 Open som vi seiler. Den nye flerskrogsbåten er god for 20 knop, og er en rask turkatamaran. Den har nyutviklet forskip som skal redusere farten for at baugen kjører seg ned under krevende forhold, og et skrog som slipper vannet, slik at hastighetene kan overskride vannlinjelengden. Vi seiler i lett vind og flatt vann, men for motor gjør katamaranen over 10 knop med to 60 hk dieselmotorer, og kjølvannet slipper hekken.
– Hemmeligheten er dynamisk trim. Skroget er tilpasset ulike hastigheter og skal prestere godt under alle forhold, mener doktoren som har publisert flere vitenskapelige artikler om hydrodynamikk.
Gjelder også IMOCA
Marc Lomard Design revolusjonerte IMOCA-klassen for over 20 år siden, og hadde de første båtene med knekkspant, noe Volvo Ocean Race-båtene også kopierte. Nå er det lenge siden Marc Lomard Design konstruerte en IMOCA.
– Det er svært krevende å utvikle en slik båt. Vi har blitt spurt, men vi må ha et prosjekt som kan bruke mye tid og midler for å gjøre det skikkelig, mener Huetz. Marc Lomard Design har vært med å utvikle den nye generasjonen Class 40, og sjøsetter om ikke lenge Lift v3, neste generasjon 40-fotere som skal være enda raskere.
– Dynamisk trim gjelder også Class 40 og IMOCA. Du må ha en båt som tåler ulike forhold.
To konstruksjoner står ut
IMOCA med foiler er raske på skarp slør og på flatt vann. Under Vendee Globe for fire år siden ble disse båtene tatt igjen av båter uten foiler i Sørishavet. Den nye generasjonen IMOCA skal ha bedre allroundegenskaper.
– «Malizia – SeaExplorer» er en båt med bra dynamisk trim. Jeg har også tro på «Paprec Arkea», svarer doktoren når jeg spør ham om hvilken IMOCA som ser best ut på papiret. «Malizia – SeaExplorer» er båten til tyskeren Boris Hermann som også deltok i The Ocean Race, og «Paprec Arkea», båten til Yoann Richomme, franskmannen som seiler Vendee Globe for første gang, men er en av favorittene.
Nye konstruksjoner
Der er Guillaume Verdier som har konstruert flest av de nye IMOCA-båtene. Hans konstruksjoner er utvikling av forrige hans generasjon som viste seg best. Av de 13 nye båtene har Verdier konstruert seks båter. Favoritten av disse er «Masif Santé Prévoyance» med Charlie Dalin som skipper. Dette er båter som ifølge doktoren være raske i Atlanterhavet.
Sam Manuard har konstruert den mest radikale båten, «Charal», en båt som også vil være rask under foileforhold. Sam Manuard har konstruert to av de nye båtene, men båten til Sam Davis er støpt i formen til en båt fra forrige generasjon.
Koch og Finot-Conq har konstruert «Paprec Arkea» og «Vulnerable», to båter med samme skrog, båter som Huetz har stor tro på. Med disse er Finot-Conq sterkt tilbake med hjelp fra Antoine Koch, en god seiler og båtkonstruktør.
Uten foiler
Jean Le Cam og Eric Bellion har begge fått bygget en IMOCA uten foiler. Disse er begge konstruert av David Raison, en konstruktør som revolusjonerte Mini 6.50klassen med Scow-baug. Raison har også gjort det stort i Class 40, og de to soloseilerne ville overføre kunnskap fra Class 40 til IMOCA. Lionel Huetz har ikke troen.
– Disse båtene kan fungere under noen forhold, men jeg tror ikke de har en sjans. Jeg tror at Jean Le Cams gamle båt er raskere, sier Huetz. Le Cam ble nummer fire sists, raskeste båt uten foiler. Denne gangen er det Violette Dorange som er skipper på denne båten, feltets yngste seiler.
Mer om Vendée Globe