Rapport#5: Dramatikk på sitt høyeste

De to båtene som leder Vendée Globe tok en sjanse, og ble slukt av et lavtrykk. Alt tyder på at sjansespillet ga uttelling. For en uke.

Publisert Sist oppdatert

Vendée Globe handler om mot, sjømannskap og teknologi. Soloregattaen rundt jorda er unik i sportssammenheng og kan til tider virke mer som en måneferd. For fans av Vendée Globe har dette vært en slitsom uke. Som å se en skrekkfilm i sakte film. Nå kan vi puste lettet ut for noen dager. Monsteret dukket ikke opp.

Viste hva de gjorde

Sebastien Simon sa at han opplevde 67 knops vind under The Ocean Race og klarte seg. Det ga nok selvtillit. Charlie Dalin fortalte at han satt 10 timer og studerte prognosene før han tok et valg. Han ville tapt mer på å gå nord enn de lengre bak. Han så også at han kunne slippe unna om han seilte fort. Jo lengre øst for lavtrykket kom, jo bedre.

Ved å la uværet herje, kunne de seile mye lengre syd, noe som gir en kortere distanse.

Charlie Dalin har klart seg best og har fått en solid ledelse som bare vil øke, Men Sebastien Simon sikrer også sin andreplass.

REV. Sebastien Simon må på dekk for å sette rev tre før uværet kom.
25DØGN: Mange har nå seilt over 1/3 av Vendee Globe, og båtene blir liggende i glynger.
PLASSERING: Charlie Dalin forsterker sin posisjon. Det gjør også Simon, men klarer ikke å holde farten til lederbåten.

 Seilt over 1/3 av distansen

De har seilt i 25 døgn av kanskje 75. Charlie Dalin ligger over ett døgn bak rekorden fra 2017, men over fire dager foran skjema til Yannich Bestaven.

Båtene i tet har seilt ca 3000 nm i løpet av uken, og har 1500 til Australia

Feltet strekker seg. 29 båter ligger over 1000 nm bak. Det er ca tre døgn. Til sammenligning. Færder til Kristiansand er 100.

I forrige uke var det 7 båter som lå mer enn 2000 nm bak. Nå er det 20. Det er 5 båter som er mer enn 3000. Det kan gå to uker før bakerste båt er der Dalin er nå.

UTE: Louis Burton har som andre båt, gitt opp. Han har kurs mot Cape Town.

 

To båter ute

Louis Burton som fikset en skrogskade for to uker siden har satt kursen mot Cape Town. Han har fått problemer med riggen. Mottar han hjelp, er han ute. Sam Davis gjorde det for fire år siden, men fullførte løpet utenfor konkurranse.

Disse båtene har mange forstag, men bare ett som er montert fast. På dette står J2-seilet fast på rull. Foran er J1 som går til baugen av båten, og bak J3 som også brukes til stormfokk. Han får nok stabilisert masten med disse løse stagene.

Det er fremdeles 38 båter, og det er overraskende mange. Men det er båter som halter.

Boris Hermann har problemer med justeringen av den ene foilen. Den står nå i låst posisjon. Også Clarisse Cremer har hatt problemer med å justere foilen.

Oliver Heer fikk ikke start på motoren, for å lade batterier, og brukte fire timer på mekking.

MEKKING: Det ene problemet fører til ett annet for Pip Hare.

Pip Hare har hatt elektriske problemer og fikk ikke justert kjølen. Hun byttet et ødelagt rele med et nytt rele som heller ikke fungerte. Ved å kombinere de to fant hun en løsning etter 14 timer. Da sovnet hun, og merket ikke at et av seilene ble rullet ut etter at rullesnoren røk, og fikk et annet seil ødelagt.

De fleste har nok med å fikse problemene når disse oppstår. Pip hare klarer også å dele sine opplevelser. Sjekk dette klippet. Jeg virkelig føler med henne.

.