Første båt i mål på tirsdag

Prognosene tyder på en sterk Vendée Globe rekord.

Publisert

Seilmiljøet gjør seg klare i Les Sables d’Olonne for å ta i mot første båt alt på tirsdag kveld. Prognosene sier at Charlie Dalin vil krysse mållinjen kl 20.00, og Yoanne Bestaven kl 0600 onsdag morgen.

De to i tet ligger nå åtte døgn foran rekorden til Armel Le Cleach fra 2017. Han hadde krysset ekvator en gang. Han bruket 74 døgn. Bestaven var i mål etter 80 døgn i 2021. På denne tiden lå han ute. Nå kan det bli så raskt som 65-66 døgn.

Sebastien Simon ligger trygt

Lokalhåpet Sebastien Simon ligger 718 nm bak lederen, men har nesten 1500 nm til fjerdeplassen. Han ligger flere dager foran, og bør dermed være ganske trygg på en tredjeplass. Prognosene viser at han vil seile på et annet vær inn til mål, og kanskje være inne på torsdag. Ikke dårlig med bare en foil siden Det Indiske hav.

PROGNOSE: Weatherrouting viser at Charlie Dalin er i mål tirsdag kveld.
Favoritt: Charlie Daling var første mann i mål for fire år siden. Nå vil han vinne.
TO: Yoanne Richomme gir alt, men klarer ikke å ta innpå Dalin.

Kamp om fjerdeplassen

Syv bak Simon ligger meget tett. Ytterligere tre til har seilt seg inn på rygget av dette feltet. Det er et høytrykksområde øst for Rio, og her har det vært et spørsmål om å gå øst eller vest. Det samme problemet hadde båtene i tet.

Paul Meilhat hadde imponert i forrige uke gikk øst sammen med Nicolas Lunven og ser ut til å ha tapt på det.

Jerimie Beyou og Sam Goodchild ser ut til å bli vinnerne. Gøy med en ikke franske. Thomas Ruyant, som luktet på bronse har fått ødelagt et viktig seil og falt til syvende. I går hadde jeg stor tro på Boris Hermann, men også han har dårlige nyheter i dag.

TRYGG: Boris Hermann satset på en båt som skulle gi fordeler i Sørishavet. Den er litt tyngre, men også tryggere og mer komfortabel. Valget har vist seg vellykket. Her med J3 som forseil.

Forseilet i dekk

Boris har mistet festet til J2 i toppen. Det er båtens viktigste forseil, en fokk som brukes på kryss, men også mye på skarp slør. Seilet er i orden, men det er feste i mastetoppen. Han må opp i masten for å fikse problemet, og det er umulig under forholdene. Kanskje han må vente til Stillebeltet. Han tror at han mister feltet han har jobbet så hardt med å avansere i. Han frykter også at båter bak skal ta ham igjen.

Også Thomas Ruyant er uten J2.

TRÅL: Guirec Soudée fikk seilet rundt kjølen, og måtte dykke.

Flere problemer

Clarisse Cremer fikk vann inn på kartbordet, og fikk skadet sine datamaskiner. Men hun klarte å bygge en ny, ut fra deler fra de ødelagte maskinene.

Guirec Soudée Klarte å miste et seil i vannet, og dette tredde seg rundt kjølen ved Kapp Horn. Løsningen var å dykke. Han klarte å få seile fri faktisk uten at det ble skadet. Godt det var rolige forhold.

Ellers har Violette Dorange og Arnauld Bióissieres satt på bremsene før Kapp Horn for å unngå å runde under kraftige vindforhold.

LEDER: «Macif» er en Verdier-design som er oppe på foiler i mindre vind enn konkurrentene.
TO: Yoanne Richomme seiler en Koch Finot Conq-design, søsterbåt til Thomas Ruyant. Koch er et nytt navn i IMOCA-miljøet. Han lykkes godt, og vil nok få mer å gjøre.
TRE: Sebastien Simon seiler den første av den nye generasjonen IMOCA, en båt utviklet for The Ocean Race. Båten er utviklet for mer kryss.
EKSTEM: Jerimie Beyou seiler en nye Sam Manuard-konstruksjon. Båten er ekstrem, men har ikke utpekt seg noe spesielt.

Ulike båter, tilsvarende båtfart

Charlie Dalin seiler en Verdier-design, en designer som har tegnet seks av de 13 nye båtene. Dalin er utdannet designer, og har vært med på utviklingen av båten. Verdier-båtene skal ha en fordel på skarp slør, og skal være en båt som planer litt tidligere. Denne båten skal gjøre 20 knops båtfart i bare 13 knops vind med optimal vindvinkel. Dalin ser ut til å ha hatt en liten fordel nå i Atlanterhavet hvor det har vært mindre vind.

Yoanne Richomme seiler en Koch Finot Conq-design. Finot Conq har lang histore med IMOCA, men Koch er ny designer, og har tydeligvis lykkes godt. Det deltar to slike båter, nå på andre og fjerde plass. Thomas Ruyant seiler søsterbåten, støpt i samme form. Vi vil helt sikkert se flere Koch-båter på startstreken i 2028.

Sebastien Simon seiler også en Verdier-design, den første av den nyeste generasjonen. Denne båten vant The Ocean Race som «11 th hour», og båten ble tegnet da ruten gikk til Kina. Denne båten skal ha bedre allroundegenskaper, men med bare en foil, så er det vanskelig for Simon og utnytte fartsegenskapene.

Boris Hermann selte også The Ocean Race. VPLP har helt dominerende tidligere. Denne gangen er det bare en ny båt, båten til Boris Hermann. Den har en tydelig banan-form, som skal være bra i Sørishavet. Hermanns båt har også vært en vellykket design, og det bygges i disse dager en søsterbåt ut fra samme støpeform.

Sam Manuard hadde en ny båt for 4 år siden. Nå er det to nye. Manuard er en designer som det var store forventninger til. Jerimie Beyou seiler en båt som skulle lure reglene med ror som skal gi løft. Båter seiler fort, men så langt har vi ikke sett noe store fordeler.

Fastnet Race neste

IMOCA-designere vil få en travel tid i møte. Det vil også verftene få. Alle designere som har utviklet båter til dette racet vil få tillitt videre, bortsett fra å bygge båter uten foiler.

Mange lag vil satse videre til The Ocean Race, og mange nye seilere ønsker seg sponsor og båt.

Til sommeren er det Fastnet Race, og der kan vi alt se hvem som er med videre. Kanskje også seilere med ny båt.

Det blir bare 40 plasser til Vendée Globe neste gang. Denne gangen var det to båter som ikke ble kvalifisert, og en båt som ikke rakk tiden, og en som mistet sponsoren.

Det blir en tøffere kamp å bli blant de 40 om fire år.

SPREDNING: De bakerste båtene er ikke halvveis i Stillehavet.

Forholdene til uken

Sebastien Simon ser ut til å måtte gå vest for Azorene, og få litt lenger vei mot mål.

Feltet bak er i Passatvinden og skal krysse ekvator på mandag, og så havne i stillebeltet. De ligger 9-10 dager bak lederbåtene.

Tredje felt, med Jean Le Cam, første båt uten foiler, skal gjennom høytrykksryggen øst for Rio, og det blir spennende. Til helgen blir det tøft ved ekvator, men heldigvis er det ingen deltagere der da.

Bakerste båt ligger hele 10 000 nm bak lederen og er bare midtveis mellom New Zealand og Kapp Horn.