OBSERVERT: Class 40 «Acrobatics» ble observert fire måneder etter at den kolliderte med et lasteskip i Atlanterhavet.

Kolliderte i juli, funnet flytende i november

Class 40 «Acrobatics» satte ny verdensrekord i april, men måtte reddes i juli under regattaen Quebec-Saint Malo.

Publisert

Den raske 40-foteren kolliderte med tankskipet «Silver Ray» 9. juli. Kollisjonen var så voldsom at Alberto Riva, Tommaso Stella og Jean Marre måtte forlate «Acrobatics», og seilerne ble plukket opp av mannskapet på «Silver Ray».

Den italienske skipperen var usikker på hva som skjedde videre med «Acrobatics», og hadde et lite håp om at den kunne reddes.

Skip er blitt varslet om at dette fartøyet kan ligge å flyte i Atlanterhavet. 9. november ble vraket observert. Det nederlandske lasteskipet «Ijzerborg» passerte og fotograferte båten 350 nm øst for Azorene.

201: «Acrobatics» ble ferdig høsten 2023 og var en av feltets raskeste.
CLASS 40: Italienske Musa 40 er av den siste generasjonen Class 40. «Acrobatics» har vinger langs skroget.

Ukjent grunn

Hva som virkelig skjedde 9. juli er ikke gjort kjent. Hva vi vet er at det var tøffe forhold. Det var grov sjø og vind over 35 knop. En hypotese er at instrumenter har falt ut, og at seilerne ikke hadde tid til å svinge unna for å unngå kollisjon.

Det er en overraskelse at «Acrobatics» fremdeles flyter, fire måneder etter kollisjonen. Skadene ble omfattende.

Rekordsetter

«Acrobatics» er en Musa 40, en Class 40 utviklet av italienerne Gianluca Guelfi and Fabio D’Angeli. «Acrobatics» var en videreutvikling av «Allagrande Pirelli» som har gjort det svært bra i Class 40. Båten som debuterte under Transat Jacques Vabre i 2023 har spesielle vinger på dekk.

Mellom søndag 14. april og mandag 15. april, under regattaen Niji40, seilte 40-foteren 433,53 nautiske mil. Det gir en snittfart på 18.06 knop. Da var Alberto Riva, Benjamine Schwartz og Jean Marre som seilte båten. De ble nummer to i regattaen. I mai vant de regattaen The Atlantic Cup.