BARCELONA: 37. America's Cup holdes i Spania med New Zealand som utfordrer. Her er den italienske og den sveitsiske båten i aksjon.

På torsdag braker det løs

22. august begynner kampen om America’s Cup. De antatt to svakeste lagene starter det hele.

Publisert

Fra torsdag til og med søndag holder en forhåndsregatta hvor lagene seiler mot hverandre for første gang. Seilasene vil gi et svar på hvem av lag som har gjort den beste jobben. Frem til nå har lagene ikke hatt lov til å matche båtene mot hverandre, men rykter og spekulasjoner går på hvem som er sterke, og hvem som vil slite.

Det blir fire dager med seiling, med fire seilaser hver dag.  Alle lag vil møte hverandre. 

INNLEDENDE SEILASER: Fra torsdag til søndag blir det seilt 16 seilaser hvor siste blir en finale mellom de to beste.
HØST: Nå starter det en serie av regattaer som ender opp med America's Cup i oktober. I mellomtiden blir det også regatta for kvinner og unge i AC40.

Hvem vil møte New Zealand?

Allerede 29. august starter første runde av utfordrerregattaen, Louis Vuitton Cup hvor Italia, Sveits, Frankrike USA og Storbritannia sloss om å bli utfordrer. I første del vil også New Zealand delta. 11 september vil første utfordrer reise hjem. Først i oktober får vi vite hvem som vinner Louis Vuitton Cup og får møte New Zealand. America’s Cup starter 12. oktober og kan vare helt frem til 27. oktober.

FORSVARER: Emirates Team New Zealand er vist seg sterk under trening utenfor Barcelona.
ITALIA: Luna Rossa Prada Pirelli Team kom til finalen sist, og hadde da den raskeste båten av utfordrerne.

Hvem er sterkest

Ryktene sier at New Zealand har høy fart på trening utenfor Barcelona. Selv med mindre ressurser, så er New Zealand sterke. Hvor sterke de er får vi se på torsdag, da møter de Luna Rossa Prade Pielli fra Italia i andre seilas. Dette var de to lagene som seilte America’s Cup sist, og er antagelig de to sterkeste lagene denne gangen også.

Alinghi Red Bull Racing fra Sveits og Orient Express fra Frankrike er begge ferske lag. Laget fra Sveits ble satt tilbake da de brakk masten under trening, og det franske laget kom sist i gang.

BANE: Seilasene blir seilt rett utenfor stranda i Barcelona.

Ulike båter

Båtene som brukes under 37. America’s Cup har utviklet seg mye fra forrige gang. De har mindre luftmotstand, og har mer effektive foiler. Båtene løfter seg opp i mindre vind, og de stopper heller ikke like mye opp når de faller ned av foilene.

USA med American Magic har gått lengst når deg gjelder luftmotstand. De har klart å skape en båt med lavere fribord ved at syklistene om bord ligger og tråkker, og de er også plassert med ansiktet bakover.

INEOS Britannia fra Storbritannia har den mest klumpete båten med høyere fribord, og er i den andre enden av båten fra USA. INEOS Britannia har fått hjelp av Formula 1-laget til Mercedes med utviking av båten. USA og Storbritania møtes i tredje seilas.

Orient Express har kjøpt tegninger fra New Zealand, og skal på papiret ha en båt som er like rask som forsvarerlaget.

USA: American Magic har båten med lavest luftmotstand.
FRANKRIKE: Orient Express Racing Team har en båt bygget etter tegningene til Team New Zealand.
SVEITS: Alinghi har viúnnet America's Cup før, men da med en helt annen båt.
STORBRITTANIA: Ineos Britannia har fått hjelp av Mercedes' Formula 1 team.

Mer sjø

Farvannet utenfor Barcelona vil være mer krevende enn farvannet utenfor Auckland. Det blir mer sjø. Seilasene starter kl 14.00 hver dag, og da bør solgangsbrisen være i gang. Denne solgangsbrisen vil bli svakere utover høsten.

.