ANKERLANTERNE: Hagelykt med solcelle og automatisk tenning til kr 89. Kappes i bunnen og festes med epoxy til magnetplate fra NaviLight.

Lag egen anklerlanterne

Sjøveisreglene er klare: Du skal vise rundtlysende, hvitt lys når du ligger til ankers i mørket. Er det så farlig, da?

Publisert Sist oppdatert

Artikkelen er hentet fra Seilmagasinet utgave 4 2009.

De fleste av oss ferdes jo for det meste i en årstid hvor det ikke blir ordentlig mørkt om natten. Kommer du inn i for eksempel inn i Sandspollen klokka 01:00, vil du saktes kunne se de hundre båtene som ligger oppankret og unngå å seile på dem, selv om langt fra alle fører ankerlanterne.

TRYGGEST SLIK

For det første ligger du klart tryggere når du fører ankerlanterne, men noe som er minst like viktig, og som mange ikke tenker på, er hva som skjer hvis du blir pårent i mørket. Det vil alltid være diskusjon om skyld etter et sammenstøt, studer Regel 2b, så forstår du hvorfor. Det eneste unntaket er når fartøyet ligger til kai.

Blir du pårent i mørket, vil du helt sikkert få spørsmål om du viste ankerlanterne. Kan du ikke svare bekreftende på det, ligger du mye dårligere an. Altså: Du må bruke ankerlanterne, selv i de blonde netter.


DIODELYKT: Smart ankerlanterne fra NaviLight. Rundtlysende diodelykt på magnetholder. Men den må du tenne og slukke selv.
ANKERKULE: Ankring skal signaliseres i dagslys også. Da erstattes ankerlanternen med en svart kule. Denne fenderen gjør fullgod nytte. Det andre dagsignalet du må kjenne til – og egentlig bruke (!) er svart trekant med spissen ned når du motorseiler.
ANKERLANTERNE: Hagelykt med solcelle og automatisk tenning til kr 89. Kappes i bunnen og festes med epoxy til magnetplate fra NaviLight.

DUM PÅ FLERE MÅTER

Du er saktens så lenge oppe at du kan tenne ankerlanternen før du tørner inn, men om morgenen er det gjerne verre. Da står kanskje sola høyt på himmelen når du våkner, og ankerlanterne har brent om kapp med den og brukt strøm i mange timer. Det kan jo dessuten være litt flaut å vise hele verden at du er en syvsover om morgenen.

Er du B-menneske, kan du selvsagt stille vekkeklokka til 07:55 og slukke ankerlanternen før du heiser flagget, men gjør du det? Kanskje ikke, om kvelden ble sen, og det blir den gjerne under stjernehimmelen.

For det annet er mastetoppen en toskete plassering for en ankerlanterne når det gjelder båter i «vår» størrelse. Kommer du inn i en mørk ankerhavn, vil du alltid konsentrere deg om det som er forut, ikke om det lyser et eller annet høyt der oppe. Ankerlanternen bør derfor ikke vises så mange meter over dekkshøyde. En parafinlykt – en «flaggermus» – i forstaget er en bra løsning, men også den skal tennes og fremfor alt slukkes. Og den kan blåses ut av vinden, så trygg er den ikke..

HELAUTOMATISK: Den helautomatiske ankerlanterne lyser godt og vel tre ganger så godt som en parafinlykt.

AUTOMATIKK

Her får du oppskriften til en helautomatisk ankerlanterne som du lager selv for noen få kroner. Stort enklere kan det knapt gjøres, og så passer den seg altså selv.

Utgangspunktet er en hagelykt med solcelle, slike som er blitt så populære. Denne kjøpte jeg for kr 89 hos Bauhaus, men du får tilsvarende over alt. Bruk imidlertid en versjon med klart «glass» som er profilert. Det gir en linsevirkning som konsentrerer lyset.

Det kan kanskje hevdes at en slik lanterne ikke lyser forkriftsmessig, men den sees i alle fall godt på 500 meter, det har jeg testet ut med uinnvidde personer. Jeg har målt lyset, og det er i overkant av tre ganger så sterkt som en parafinlykt.

HVORFOR DISSE SEKTORERENE?

Sirkelen deles inn slik at fargene rødt, grønt og hvitt avløser hverandre. Inndelingen er den samme som den gamle inndeling av kompassrosen, nemlig i 32 streker.

Da blir hver strek = 11 ¼ º. Rødt og grønt skal altså «følge deg» fra to streker aktenfor midtskips (90O) og fremover til de møtes rett forut.. Det som da blir igjen til akterlanternen er 135O. (112,5 + 112,5 + 135 = 360).

Det kunne i og for seg vært brukt en annen inndelig, men alle må bruke den samme for at sektorskillene skal være entydige.

  • Ser du en rød lanterne, betyr det et fartøy som kommer fra styrbord (viser den sin babordside) og du har vikeplikt (det er høyrekjøring på sjøen også).
  • Ser du en grønn lanterne, viser det andre fartøyet dets styrbord side og skal derfor holde av veien for deg
  • Ser du kun en hvit lanterne, som kommer nærmere, er du innhentende fartøy og skal holde av veien, uansett seil eller motor. Når du er kommet så langt i passeringen at det hvite lyset skifter til rødt eller grønt, er du ikke lenger innhentende fartøy og styrbord/babord-regelen gjelder.