Norske ARC+seilere trygt fremme i Karibia
Ni norske båter, hvor seks var med små barn, har klart seg bra i to uker i frisk vind og mye sjø.
–Jeg er imponert over alle de norske barna som ankom Grenada denne helgen strålende fornøyde, forteller Jonny Blomvik som er skipper på Najad 440 AC, «Lise», den norske båten som var først fremme. Den kom frem alt på torsdag, første desember.
Han forteller om god stemning på brygga, og at de norske seilerne har hatt felles middag i land.
Mer vind og sjø
–Krysningen denne gangen var noe helt annet enn den gangen jeg krysset i 2014. I år var det mer vind, og mye mer sjø, og det hele veien. Først det siste døgnet brukte vi gennaker. Ellers seilte vi med spridd genoa og kutterfokk, forteller langturseileren på en skurrete telefonlinje fra Karibia.
–Vi røk feste til autopiloten og det var litt krise, men vi fant en løsning. Vi brukte deler fra watermakeren, og klarte å borre nye hull, og lage feste til autopilotarmen i løpet av et døgn. Det var utfordrende i et trangt rom i høy sjø, forteller Blomvik. Det gjorde at det ble lite håndstyring under overfarten.
De røk også gennakerfallet, men det var like før de var fremme, og gennakeren fikk de opp fra vannet før det skapte videre problemer.
Men de beryktete regnbygene opplevde de få av. De som kom, var ikke like sterke som det blir advart om.
–Vi seilte litt lengre nord, og fikk færre byger, og opplevde ingen dramatikk på grunn av uventet vind, forteller skipperen.
Ingen sjøsyke
–Matlaging er det største problemet med å seile i så store bevegelser. Det ble mye potetstappe. Det holder seg også godt på tallerken, men vi klarte også å bake brød underveis, og led ingen nød. Vi brukte stekeovnen mye, forteller Blomvik. «Lise» ble seilt av et sjøsterkt mannskap, og ingen led av sjøsyke under overfarten.
Jul på Bequia
– Det neste nå er å seile nordover til Martinque hvor det blir mannskapsbytte, forteller Blomvik. Han har feiret jul på Bequia før, og han vil lytte på mannskapets ønsker, men de andre norske båtene har planer om å feire jula der, som er en tradisjon.
–I så fall må jeg sydover igjen, men det er ikke langt. I hvert fall ikke i forhold til å krysse Atlanteren, mener langturseileren.
Norske båter i ARC+
Plass | Båt | Skipper | Båttype | I mål |
27 | «Lise» | Jonny Blomvik | Najad 440 AC | 1. des kl 10:09 |
46 | «Idyll» | Therese Kristensen | Bavaria Vision 44 | 2. des kl. 06:08 |
67 | «Anni» | Bastian Daae | Bavaria Cruiser 46 | 3. des kl. 09:42 |
68 | «Emilie VII» | Thomas Rasmussen | Hanse 371 | 3. des kl. 12:00 |
73 | «Kaizen» | Kim Hansen | Långedrag 401 | 4. des kl. 07:04 |
69 | «Nord» | Øyvind Rasmussen | Jeanneau Sun Odyssey 439 | 3. des kl. 15:41 |
75 | «Karayto» | Niels Pontoppidan | TRT 1200 | 4. des kl. 15:37 |
72 | «Leva» | Roar Idsø, | Beneteau Oceanis 43 | 4. des kl. 01:02 |
80 | «Lomvi» | Kasper Vagle | Bavaria 38 | 5. des kl. 09:35 |
.
Nærmer seg mål
ARC-seilerne som startet fra Las Palmas ett døgn etter ARC+ seilerne som startet fra Kapp Verde har ikke langt igjen. Åtte båter er alt fremme i skrivende stund, og den raskeste av de alle var inne alt 2. desember. Det var «Malolo», en ORC50-katamaran, som krysset over 2700 nautiske mil på bare 11 døgn og 12 timer. Det er nesten 10 knop i snitt. Første norske båt, «Mille», en Dufour 44 er ventet fremme på torsdag 8. desember. Den har bare 311 nautiske mil igjen. Det er bare tre norske båter i ARC, og den siste er ventet fremme 11. desember, i god tid til julefeiringen. Denne har 110 nautiske mil igjen.
Norske ARC-båter
Plass | Båt | Skipper | Båttype | Seilt | ETA |
32 | Mille | Thorstein Saanum | Dufour 44 | 2552 nm | 8. des kl 04:57 |
90 | Curiosity | Andreas Stangeby | Bavaria Vision 44 | 2321 nm | 10. des kl 20:05 |
99 | Windmusic | Tor Nistad | Hanse 415 | 2231 nm | 11. des kl 04:50 |
.