ARC+ 2023, Las Palmas
MAHE36: «Moon Bird» med mannskap, Ole Martin Minsås, Hanne Sundseth Minsås og William Sundseth Minsås (6 år).

Drømt om langtur i syv år

Ole Martin Minsås, Hanne Sundseth Minsås og William Sundseth Minsås setter kurs mot Kapp Verde.

Publisert Sist oppdatert

Familien fra Stavern seiler «Moonbird» en Fountaine Pajot Mahe 36, en katamaran på 11 meter som er den minste katamaranen, og den minste norske båten i ARC+ som starter 5. november. Båten er en 2010-modell.

Familien er en av to norske familier med barn. Seks år gamle William har sitt første skoleår om bord.

Alt klart

–I disse dager er det proviantering som er i fokus. Båter fylles opp med mat og drikke. Selv om det blir et 5-7 dagers opphold på Kapp Verde, er utvalget av mat betraktelig bedre på Las Palmas, så vi har valgt å kjøpe inn mat til hele kryssingen i Las Palmas, så fyller vi opp med noen ferskvarer og frukt/grønnsaker på Kapp Verde, forteller Ole Martin Minsås til SEILmagasinet.

Værmeldingen tyder på at det blir en rask medvindsseilas til Kapp Verde.

KOSTER: Familens opplevelser startet alt på Koster i sommer.
MEKK: Det er en stor jobb som må gjøres for å få en båt klar til å krysse Atlanterhavet.
VÆR: Ole Martin studerer værprognoser.

Lang drøm

Ole Martin Minsås kjøpte sin første seilbåt for syv år siden, og har siden den gangen drøm om en langtur. I juli kom de endelig av gårde, etter å ha solgt huset i Stavern, men har kjøpt hus i Fetsund, og får en lang flytteprosess.

Katamaranen er oppgradert for langtur, og all matlaging foregår på strøm.

Turen videre fra Kappe Verde er å seile opp langs de Karibiske øyer, helt opp til Bahamas. Derfra går turen over til Bermuda og Azorene. Den siste biten går hjem via Kaledonske kanal.

Lite dramatikk

Turen så langt har vært preget av mye motvind, men familien kan nå glede seg over å endelig få vinden bakfra. Det passer katamaranen godt.

–Det har vært lite drama på turen så langt, bortsett fra tau i propellen ved Grebbestad, en bitteliten tur borti et skjær ved Marstrand, (båt løftet opp og ingen skader bortsett litt avskalling på roret som ble fikset) og en død autopilot to døgn unna Madeira. Autopiloten ble fikset ved å bytte børster til motoren til den hydrauliske drivenheten (Lur reservedel å ha med seg). Selv om det var vanskelig å stå nede i et motorrom og demontere autopilot i en drivende båt i 2-3 meter høye bølger, var gleden stor når alt var montert og virket umiddelbart, forteller langturseileren.

 

ARC og ARC+

World Cruising Clubs populære fellestur over Atlanterhavet har i år 10 norske båter. Det har i de senere år vært to slike arrangement, ARC og ARC+.

ARC har flest deltagere, men det er ARC + som er mest populært for nordmenn. ARC pluss startet 5. november fra Las Palmas på Grand Canaria med seks norske båter av totalt 96. 

ARC starter fra samme sted 19. november med fire norske båter av 162.  Mens ARC-deltagerne seiler direkte til St. Lucia, en distanse på 2700 nm, får ARC+-deltagerne et lite stopp på Kapp Verde, får de krysser Atlanterhavet med Granada i Karibia som mål. ARC+ har Port Louis Marina, Grenada som mål i Karibia, mens ARC ender i Rodney Bay på St. Lucia.

Premieutdeling for ARC+ er 7. desember, mens utdelingen for ARC er 16. desember.

 

 

 

 

Følg familien på Instagram: sailing_moonbird