Årets båt i Europa – her er vinnerne
Svensk familieluksus, engelsk stil og klasse, slovensk fartsmoro, fransk på to skrog, og italiensk for fremtiden. Det oppsummerer vinnerne.
Juryen nominert 23 båter i sommer ut fra en lang liste nyheter.
Åtte var disse båtene testet vi i La Rochelle, Frankrike i september, mens de
resterende 14 ble testet i Port Guinesta, rett syd for Barcelona i oktober.
Svensk familieluksus
At Linjett 39 vant kategorien for familieturseiling er en stor overraskelse. Dette er en kostbar båt som kunne vært nominert i performance eller luksus-kategorien, men vant over to andre spennende nominerte båter, Bente 28 og Dufour 39.
Dette sier noen av jurymedlemmene:
SWE | Joakim Hermansson, Praktiskt Båtägande
Som en svensk sjømann har jeg alltid hørt om egenskapene til det ganske lille, men veldig velkjente Rosättra-verftet, kjent over hele landet mitt for sine veldig vakre og velpresterende Linjett-yachter. Likevel må jeg innrømme at jeg ikke var annet enn imponert over den nye Linjett 39, fra hennes virkelig seilbåt-looking linjer og ytelsen de tilbyr til hennes fantastiske trearbeid og følelsen av beskjeden eleganse. Er hun en familiecruiser? Eller en luksusyacht? Eller er hun kanskje klar for racing? Sannheten er at Linjett 39 krysser av for alle bokser, i det minste for seilere som er heldige nok til å kunne oppfylle drømmen om en stilig yacht bygget på stolthet og utmerket håndverk.
GBR | Toby Hodges, Yachting World
Muligens den beste båten du kanskje ikke har hørt om ... og en som beviser at klassisk er tidløs og ikke trenger å være gammeldags. 39 tilbyr enkel rask cruising og sporadiske racing i luksuriøs komfort. Og Linjett utstråler Scandi-arv: det er et skikkelig båtverft, som ikke bare designer, konstruerer og bygger sine egne båter, men også betjener og vedlikeholder hundrevis av dem. Dette er en yacht som vil overraske de fleste og sørge for at alle går smilende av land.
ITA | Alberto Mariotti, Vela og Motore
Linjett 39 er en båt som samsvarer med de klassiske formene som er gjenopptatt på en moderne måte. Estetisk udødelig fordi den er upåklagelig designet og bygget med moderne byggeteknikker. Resultatet er en cruiseyacht med godt brukte innvendige rom og med en moderne tolkning av de beboelige områdene, derfor store bad med dusj, luftige og lyse hytter og bysse med mye arbeidsflate. Båten seiler veldig bra, hun er rask mot vinden og har en utmerket vinkel mot vinden.
Engelsk stil og klasse
Oyster overrasket juryen da de stilte opp med den nye båten til mediaprofilen Eddie Jordan med en oppsiktsvekkende skrogdekor, og enda mer sprelsk interiørstil. Juryen lot seg ikke skremme, men heller overbevise av alle de gode detaljene, båtens kvalitet og seilegenskaper.
Dette sier noen av jurymedlemmene
FRA | Loic Madeline, Voiles & Voiliers
For et syn! Eieren av denne Oyster 495 har det sikkert veldig moro med å seile skipet sitt i hvilken som helst havn du kan tenke deg. Det er vanskelig å se Oyster bak grafikken, og selv i salongen er vi ikke vant til en slik overflod av farger. Men uansett utseende, er denne Oyster en ekte en. En ekte langturseiler som ikke går på kompromiss når det gjelder komfort, sikkerhet eller seilingsevner. Sikkert ikke så romslig som storesøsteren hennes, kan Pullman-kabinen fortelle, men den har alle funksjonene som gjør en Oyster så lett å seile og å bo i. Ja, akterkabinen er nydelig, kjøkkenet er veldig praktisk til sjøs og panoramataket gir mye lys nede. Det er godt å vite at du er på en yacht som er optimalisert for bluewater når du vurderer eventuelle passasjer. Du gjør ingen feil ved å velge denne spesielle Oyster.
GER | Jochen Rieker, YACHT
Båten vi testet var så spesiell at den ga et sant eksempel på tilpasningen Oyster er i stand til å gi til sine eiere. Og selv om denne spesifikke 495 kanskje ikke er alles kjæreste når det gjelder design, vil den underliggende design og konstruksjonen sikkert gjøre det. Så betryggende sterk, så overraskende rask i rett linjehastighet, så flott å styre, så lett å håndtere og så, så behagelig hvis du vil trekke deg tilbake til boligkvarteret hennes! Som Oysters minste båt krever hun ikke mye kompromiss. Faktisk øker hun til og med luksusen til sine større søsken ved å være lett eierdrevet, uten å kreve en ekstra mannskap. Og jeg virkelig elsker det rustfrie stålbeslaget på nedgangsluken som låser båten som en safe - betryggende solid, vakkert maskinert!
DEN | Morten Brandt-Rasmussen, Bådmagasinet
Oyster er et av de mest ikoniske merkene blant langturseilere, og årsaken til dette er vist på 495. Det upåklagelige håndverket, kvaliteten på designen, utformingen og valgene av materialer fremhevet i "ut av denne verden"-eierens innredning forteller en historie om luksuriøs turseiler, og hun seiler bra selv under svært lette forhold til tross for høy vekt.
Slovensk fartsmoro
Beneteau er fransk, men First 36 er utviklet av Seascape-gjengen, som Beneteau kjøpte, og 36-foteren er bygget i Slovenia. Utviklingen av denne båten har vært lang og kronglete, men resultatet har blitt overraskende bra.
Dette sier noen fra juryen
AUT | Roland Duller, YachtRevue
Hun er den eneste seilbåten fra en storprodusent som kan plane under en gennaker i moderat vind og fortsatt kan seiles med et lite mannskap. Å seile henne er trippel moro.
FIN | Pasi Nuutinen, Vene
Hun er den komplette universelle cruiser-raceren. Enten det er sporty ettermiddagsseilaser, shorthanded eskapader for helger eller fulle ferieeventyr med familie eller venner, First 36 leverer. Hastighetspotensialet hennes er åpenbart, og enda viktigere, enkel håndtering bringer alt innen rekkevidde for amatørseilere. Prislappen er rimelig og interiøret viser seg å være ganske fint.
NED | Marinus van Sijdenborgh de Jong, Zeilen
First 36 kombinerte sinnene til designeren Sam Manuard, Seascape Yard og Beneteau. Designet som ren ytelse, uten noen gang å gå på bekostning av seilegleden til en gjennomsnittsseiler. Det er ikke nødvendig å være en racer for å seile denne båten, fordi den bringer frem raceren i oss alle. Den er rask, men enkel, presis, men ikke nervøs og lett, men likevel komfortabel. Det eneste som skuffer er en svært upraktisk sammenleggbar servant. Utenom det er det rett og slett ikke noe mer å ønske seg. First 36 er klar, rask, enkel og ren seilglede.
Fransk på to skrog
Egentlig var det to kategorier med flerskrogsbåter, men når det viste seg at den beste i turkategorien seilte bedre enn flere av de nominerte i kategorien for de raske, så slo vi alt sammen til en gruppe på syv flerskrogsbåter. Nautitech 44 imponerte.
Dette sier noen fra juryen.
GBR | Toby Hodges, Yachting World
Vi så en god, interessant kamp av de akterstyrte cruising-kattene i år i Excess 14 og Nautitech. For de som oppgir mangel på synlighet og beskyttelse som grunner til ikke å velge denne ruten, prøv å seile denne båten! Direkte styring gir så mye mer glede – du får den hyggelige følelsen og kommunikasjonen mer assosiert med et monoskrog. Jeg anser denne 44 Open for å være den ideelle størrelsen for distanseseiling, med god ytelse, lite dypgående og plass til familie og venner. Interiørdesignet er smart og innbydende – ikke så omfangsrikt som noen, men absolutt nok til å være selvtilfreds for anker. Av alle flerskrog som ble nominert eller seilt det siste året, imponerte denne katten meg mest.
SUI | Lori Schüpbach, Marina.ch
Nautitech 44 Open viser hvorfor ønsket om katamaranseiling sprer seg: Den kombinerer komforten til to skrog med de gode seilingsegenskapene til en moderne yacht. Enten du planlegger en Atlanterhavsoverfart eller et sommercruise med koselige netter for anker i de utallige buktene i Middelhavet – 44 Open er den rette båten. Sammenlignet med den direkte konkurransen er ikke plassen i skrogene like generøs, men potensialet under seil er overbevisende.
SWE | Joakim Hermansson, Praktiskt Båtägande
Denne nye seilkatamaranen er bygget helt i en vakuum-injisert sandwichkonstruksjon med vinylesterharpiks, noe som resulterer i stivhet og lav vekt. Men fremfor alt ser det ut til at Nautitech-ingeniørene har lagt mesteparten av vekten på rett sted, noe som minimerer forstyrrende tonehøyde og rulling bevegelser på vannet. Under dekk kan begge skrogene ha to lugarer hver, eller den forreste styrbord lugar kan gjøres om til det verftet kaller et smart rom. Smartrommet brukes da som verksted, lager og vaskerom som passer for alle som legger ut på blåvannscruise. For dem er det også et sjenerøst fremtidsrettet navigasjonsbord i salongen og dobbel styrmannsposisjon ute på sidedekkene å velge mellom.
Italiensk for fremtiden
EcoRacer 25 får en spesialpris. Båten var en klar vinner for kategorien spesielle båter, men 25 foteren er ingen serieproduserte båter, men bygget som et bevis på at det er mulig å bygge en båt på mer bærekraftig måte. I stede for å bruke herdeplast epoxy, er det blitt brukt termoplast Elium. Elium er en franskutviklet merkevare som er utviklet for bruk i en komposittproduksjon sammen med fiber. Med Elium er det mulig å løse opp bindemiddelet, og bruke både bindemiddelet og fiberne på nytt.
På EcoRacere er det benyttet lin og basaltfiber i stede for glassfiber.
Dette sier noen fra juryen.
DEN | Morten Brandt-Rasmussen, Bådmagasinet
Dette italienske Ecoracer 25-prosjektet setter fingeren der det gjør vondt. La oss innse det – dagens fritidsbåter er ikke på noen måte det grønne produktet som industrien hevder. Det er ganske enkelt: verft må tilpasse seg av hensyn til havene og planeten, og for sin egen skyld siden status quo ikke er et alternativ. Uten endringer vil fritidsbåtmarkedet bli regulert og potensielt forsvinne. Den resirkulerbare Ecoracer 25 har vist at det er mulig å bli grønn på ekte.
ESP | Diego Yriarte, Nautica og Yate
Når vi snakker om bærekraft og økologisk bevissthet fordi vi seiler og bruker motoren så lite som mulig, ser vi ut til å glemme at en svært høy prosentandel av båtene våre ikke kan resirkuleres. Vi er glade for at Ecoracer 25-initiativet oppnår en 95 % resirkulerbar båt, og vi er enda mer glade for at dette initiativet blir utført av en gruppe unge mennesker som er ivrige, entusiastiske og stolte over prestasjonene sine. Vi håper at mange flere slike prosjekter snart vil følge og at masseproduksjon av resirkulerbare båter snart blir en realitet.
GER | Jochen Rieker, YACHT
Mens de fleste av de store byggherrene fortsatt er i ferd med å evaluere mer bærekraftige måter å produsere yachter på, er det nok en gang en oppstart som eksemplifiserer og beviser det som allerede er mulig i dag. Ecoracer 25 vant ikke bare klassen sin i ORC Worlds, hun vant også hjertene og sinnene til European Yacht of the Year-juryen. Flott design, så grønn båtbyggingsprosess du kan ønske deg. Og den kommer til og med i produksjon, om enn i et større format som Ecoracer 30. Flott initiativ, kult team, kjempegøy!