Test fra arkivet: Bavaria 41 AC
Mer fyldig 40-foter
Enormt med plass i Bavaria 41 AC i versjonen med to lugarer som vi testet i Spania.
For 18 år siden var Henrich Nissen-Lie på Mallorca å testet hele tre nyheter fra Bavaria, 38 AV, 41 AC og 49 AC. Testen ble publisert i Seilas nr. 3-2003 over åtte sider. Testen har en innledende tekst for alle båter, og en del på hver båt. Her kommer test av Bavaria 41 AC, med link til den innledende teksten om verftet.
Bavaria 41 AC er i det meste en videreføring av den tidligere 40’-modellen og man får den ekstra foten og alle de nye detaljløsningene til samme pris som forgjengeren. Imponerende! Igjen er noe av forklaringen på dette kanskje å finne i vekten. Båten er 400 kg lettere enn 40 Ocean og har et deplasement på 8,3 tonn. Forskjellen fra fjorårets 40’-modell er ellers et fyldigere akterskip, som gir mer plass både over og under dekk, samt en ny kjølkonstruksjon.
Under dekk
Innredningen er også ny og man kan velge mellom to- eller tre-kabiners modeller. Prøvebåten var av førstnevnte type med en stor og komfortabel dobbellugar forut og akter og med et stort stuerom med luke i cockpitbenken. Denne modellen har navigatørens plass og kartbord fremme i selve salongen. Skilt fra kartbordet med det samme, smarte dobbelskottet med barskap som nevnt i 38-modellen, er det en litt uferdig del som er tenkt brukt til TV, video og musikk. Her er det også et stort skap under som nok vil være praktisk. På motsatt side, til styrbord er selve spisealongen, med en U-formet benk rundt et bord. Her sitter man komfortablet fire voksne til bords og med et par klappstoler er det plass til to til.
I skottet mot pantry som i vår båt var plassert på styrbord rett aktenom salongen var det enda et flaskeskap. Båten skal ha plass til 25 flasker i alt, så her kan man snakke om en virkelig partybåt! Byssa i denne modellen er ellers et eksempel på hvordan det kan gjøres! Passe trangt og med grei adkomst til alt, dype vaskekummer og dessuten både kjøleskap og –boks med aggregat som standard.
Om man velger å gjøre for- eller akterkabinen til «owners cabin» kan være en smaksak. Jeg ville valgt forpiggen – der er det lyst og luftig og rikelig med stueplass. Eget toalett dessuten.
Lett kjøl
. | Bavaria 41 |
Loa | 12,55m |
Skroglengde | 12,22 m |
Lvl | 11,05 m |
Bredde | 3,99 m |
Dypg. standard | 1,7 m |
Dypg. blykjøl | 2,1 m |
Depl. | 8,3 tonn |
Ballast | 2,6 tonn |
Motor, standard | VP D2 55 Hk |
Vanntank | 300 l |
Dieseltank | 150 l |
Storseil m/spiler | 41,3 kvm |
Rullestorseil | 35,25 kvm |
Genoa | 47,2 kvm |
Mastehøyde | 17,75 m |
Pris std. fra verft | 1.203.0000 |
Materialer, tekstiler og finish nøyaktig som i 38-foteren, så det tar vi ikke om igjen her. Også seilegenskapene er svært like for 38 og 41-modellene. Nå fikk jeg heller ikke seilt denne båten i mye vind. Men i lett vind er den utvilsomt rask og lettdrevet, selv om man må spandere foldepropell om man vil få den fulle seilgleden. Med under en tredjedel av vekten i kjølen, må man nok rulle inn noen kvaderatmeter av genuaen ved 7 – 8 ms vind om man vil seile komfortabelt. Den store bredden bidrar selvsagt til god stabilitet, men bare inntil krengingen blir så stor at båten kan kaste styringen. Men med forseil på rullestag og et storseil med moderne rev, er det jo ikke lenger noen kunst å justere seilarealet etter vinden.
Mye for pengen
Alt i alt er det ikke tvil om at også 41-foteren byr på mye valuta for pengene, selv om prisen fort går opp 10 – 15 prosent om man vil ha med det utstyret som gir full glede av båten. Og da tenker jeg ikke bare på seil av litt bedre kvalitetet enn standard, men også foldepropell, sprayhood, dyp blykjøl, instrumenter, et ekstra batteri, varmt vann, anker og kjetting, osv. Volvo Pentas 55 HK motor var fullt tilstrekkelig og med trebladet propell er båten en fornøyelse å manøvrere i havn. Det er også nok krefter til å kunne gå mot været for motor.