Paul Meilhat klar for Ocean Race og Vendee Globe
Den franske seileren stod over forrige Vendee Globe for å satse på Ocean Race. Nå har han funnet sponsoren som vil hjelpa ham til å seile begge.
Det er Biotherm som skal prege Meilhats nye IMOCA som er under bygging. Biotherm er en merkevare i den franske L’Oréal Group.
60-foteren blir konstruert av Guillaume Verdier som tegnet de raskeste båtene i forrige generasjon. Verdier stod bak «Apivia» som ble nummer to, og først av de nye, samt «Linked Out» som ble nummer seks. Den nye IMOCAen skal på vannet i august og vil få sin regattadebut i Route du Rhum, soloregatten over Atlanterhavet i november.
– Jeg er glad jeg kan annonsere deltagelsen i Ocean race med Biotherm, dette er et prosjekt jeg har jobbet ed i over tre år, forteller seileren på klasseklubbens nettside.
God seiler
På SEILmagaisinet er Paul Meilhat nevnt i over 40 artikler, men er mest kjent for skaden han fikk under en soloregatta fra Karibia til Frankrike i desember 2015. Da seilte han Francois Gabarts gamle båt, omdøpt til «SMA». Mens han jobbet på fordekket i en storm ble han tatt av en bølge og kastet inn mot riggen. Da fikk han knust bekkenbeinet og brukket flere ribbein. Etter å ha drevet 18 døgn i vinterstormer lykkes det også å få båten berget. I Vendee Globe 2016 var han en av favorittene, men brøt på grunn av kjølproblemer.
Paul Meilhat har vunnet Route du Rhum, og vant IMOCA-serien i 2021.
Starter i vinter
Starten av The Ocean Race er flyttet slik at deltagerne får en mulighet til å seile Route Du Rhum, en regatta som er legendarisk i Frankrike. The Ocean Race starter i januar 2023. Der kan det bli opp mot 14 båter, men sannsynligvis bare halvparten. Det blir i hvert fall to lag fra Tyskland, hvor Boris Herman skal seile sin nye «Malizia» 11th Hour Racing team er laget som har jobbet lengst mot denne regattaen og har alt sin båt sjøsatt i 2021. Franske Thomas Ruyant har også et prosjekt. Det kan også bli opp mot syv VO65-båter med i regattaen.
Vendee Globe starter i 2024.