114 fots vikingskip blir TV stjerne
Vikingskipet «Draken Harald Haarfagre» skal skinne på canadisk TV-serie. Skipper Bjørn Ahlander er vår lørdagsgjest.
Draken Harald Hårfagre, verdens største vikingskip bygget i moderne tid, ble bygget i Haugesund på Vibrandsøy i årene 2009-2012. Etter år med prøveseiling og trening, ble det satt seil i 2016 for å seile over Atlanterhavet i kjølvannet av Leif Erikson. Da hadde skipet vært på prøvetur til Skotland der de på veien mistet riggen og avdekket alvorlige svakheter på skipet. Etter ett år med reparasjoner og forsterkninger kunne skipet med en besetning på 34 mann sette ut på ferden over Atlanterhavet.
Den eventyrlystne ekspedisjonen ble rost og lagt merke til av organisasjoner, medier og mennesker fra hele verden.
Norgesambassadør
I dag fungerer skipet som ambassadør for Ocean Science & Innovation i samarbeid med blant annet FN og verdenskjente Scripps Ocean Institute i California. Skipet har også gjort anerkjente PR-turer i USA i samarbeid med bl.a. den norske ambassaden og det norsk-amerikanske handelskammeret for å markedsføre norske interesser i utlandet. Norges ambassadør i USA, ambassadør Kåre Aas, kåret Drakens havnestopp i Washington D.C. 2018 som den beste markedsføring av Norge noensinne i USA.
TV suksess
Skipet blir nå en ny internasjonal TV-serie. Det er et kanadisk produksjonsselskap som har investert stort for å lage en dokumentar TV-serie om det norske skipet. En serie som allerede har mottatt premie på den årlige TV-messen i Cannes og ambisjonen er at det kommer flere sesonger fremover. Filmselskapet skal også filme neste etappe fra østkysten av USA til Middelhavet fra neste sommer. Interessen for å være med som mannskap er enestående til tross for at komforten på et slikt skip er minimal.
100 mann på årene
«Draken Harald Haarfagre» er et såkalt 25 sesse skip. Det betyr at det er 25 tofter der roerne kan sitte, med to personer på hver åre. Dette skipet er 35 m - 114 fot langt, 8 m bredt og har et deplasement på 70 tonn. Seilføringen er 260 kvm på ett seil.
I vikingtiden ble det bygget mange skip av denne størrelsen. Da ville dette vært et ganske vanlig norsk leidangsskip. Gulatingsloven forteller at flere norske fylker måtte gå sammen om å stille 116 slike 25-sesser i den norske leidangsflåten.