Med vikingskip til Istanbul
Jan Kristian Karlsen skal føre «Saga Farmann» gjennom Europas kanaler til sommeren.
«Saga Farmann», en replika av Klåstadskipet som ble funnet i 1893, men gravet ut først i 1970. Kopien er laget på Vikingodden i Tønsberg og ble sjøsatt på Tønsberg Vikingfestival 6. september 2018. I april starter prosjektet Saga Asia hvor skipet skal seile til Asia via Europas vannveier.
Da vi skrev om skipet i 2017 forelå det ambisiøse planer om å seile rundt Nordkapp, inn i Kvitsjøen, og sydover mot Istanbul, eller Miklagard som vikingene kalte byen, via elvene Volga og Don. Krigen i Ukraina gjør disse planene umulige, men Istanbul er fremdeles målet. I april starter ferden dit, men gjennom elver og kanaler lengre vest. Planen er at «Saga Farmann», skal være fremme i august.
Det meste på plass
– «Saga Farmann» er klar for langtur og har alt krysset Skagerrak på en tur til Roskilde i Danmark. Skipet har også vært i Stavanger. Seilegenskapene skal være fantastiske, og skipet kan gjøre 10-13 knop under gode forhold. Skipet er tilrettelagt for langtur. «Saga Farmann» er utstyrt med fire elmotorer som gjør den enkel å manøvrere. For motor gjør skipet rundt seks knop, forteller Karlsen.
Vikingskipet er oppkalt etter Tønsbergs store sønn Bjørn Farmann. Han var sønn av Harald Hårfagre og oldefar til Olav den hellige. Farmann var småkonge i Tønsberg, og visstnok en klok og god høvding.
Han hadde mange skip i fart, men etter sigende var han ikke selv på tokt i Østerled.
Kjentmann
Jan Kristian Karlsen har skrevet boka Senterled til Miklagard - en historie om en liten båt på et stort eventyr, og turen til Istanbul blir Karlsen fjerde tur på Europas elver og vannveier. Han har vært med å planlegge skipes nye rute som vil by på utfordringer.
– Vi vil møte kraftig motstrøm opp Rhinen, kanskje opp mot 10 knop. Her vil «Saga Farmann» bli avhengig av å bli slept. Vi har alt testet ut dette med hjelp av Redningsselskapet, og vi vet at skipet tåler et slep på 12 knop, forklarer Karlsen. Turen går så videre via Main-Donau-kanalen til Donau, og elva ut til Svartehavet.
– Det blir nok minimalt med seiling. Elmotor kan også gi utfordringer med lading, så vi vil ha med generator, forklarer kjentmannen.
– Timinger er viktig. Vi vil ikke opp elevene for tidlig da motstrømmen vil bli stor på grunn av snøsmelting, men heller ikke for sent da elva kan bli tørr. I sommer ville en slik tur vært svært vanskelig, mener Karlsen.
Karlsen påpeker at han er med først og fremst som kjentmann med skipperkompetanse, og at det ligger mye jobb og hard innsats bak prosjektet før han ble med på dette.
Søker mannskap
– Mye er på plass, men ikke alt. Vi søker etter mannskap for turen, folk som vil betale litt for å oppleve eventyr. Vi ser for oss at disse mønstrer på for 14 døgn.