SKANDINAVISK: Det ligger mange gode kvalitetsbåter til salgs på bruktmarkedet til svært lav pris sammenlignet med nybåt pris.

11 fornuftige drømmebåter til salgs

Kvalitet koster, man kan være lønnsomt på sikt. Vi har funnet noen gode båter verdt å undersøke.

Publisert Sist oppdatert

Det norske bruktmarkedet for seilbåter er svært opptatt av pris, og mindre av merkevare, design og kvalitet. Våre sammenligninger av bruktpriser her hjemme og i våre naboland viser at seilbåter på Finn.no er på billigsalg. Prisene i Norge er langt lavere, og prisforskjellen er større på de dyrere kvalitetsbåtene, men ikke så store på de store volumselgerne.

Gårdagens design

Om du kan klare deg med ett ratt i cockpiten, og klarer deg fint uten en diger badeplattform på hekken, så kan du få mye båt for pengene. En fordel med å kjøpe det som en gang var en svært dyr båt, er at eieren også gjerne har tatt bedre vare på båten. Du får deg en båt hvor mye av utstyret er montert av profesjonelle aktører, og du finner mindre hjemmemekk.

Fra Skandinavia

Det er i dag 450 båter til slags, og høsten er en fin tid til å gjøre en handel. Det er mindre stress nå, enn før sommeren, og du har god tid på å få solgt din gamle båt, og eventuelt oppgradert båten du kjøper.

Prisen for en ny båt i dag har steget voldsomt, uten av bruktbåtprisene har fulgt etter. Kjøper du i dag en normal seilbåt under 40 fot, så ender du raskt opp mot fire millioner kroner, mens en tilsvarende brukt ligger under to millioner kroner. Det ligger 80 båter over en million på finn. Vårt søk er på skandinaviske modeller, båter som mange seilere her hjemme har et godt forhold til. Båter mange drømmer om.

Vi starter med de dyreste båtene.

LINJELEKKER: Få båter kan måle seg mot Fantasi 44, både når det gjelder linjer, sjøegenskaper og kvalitet.

Fantasi 44 Pilot House

Gabriel Heyman designer noen av havets vakreste båter, og Fantasi 44 med høyt overbygg er planetens vakreste «Pilot house» båt. 44-foteren er bygget på Orust i beste kvalitet, og er en sjøsterk båt som tar vare på mannskapet. Dette er en stor og tung båt som dessverre oppleves som langt trangere enn dagens båt på tilsvarende størrelse.

Båten som ligger i Stavanger er til salgs for 3,6 millioner kroner, og ville kostet minst det tredoble i dag.

Les omtale av båtens konstruktør her

TEST: Hallberg-Rassy 40, testet i 2008.

Hallberg-Rassy 40

En ny 40-fots Hallberg-Rassy koster over åtte millioner kroner. Her får du forrige generasjon for under halve prisen. Båten er 10 år gammel, men proft ivaretatt. 40-foteren er også godt utstyrt med nyere rullepropell og til og med elektrisk rullemast. 3 millioner er mye penger, men ikke for en nyere, strøken Hallberg-Rassy på 40-fot. Men da vi testet båten i 2007 kostet 40-foteren rett under tre millioner kroner.

Du finner testen på vårt magasinarkiv her.

TEST: Najad 405 testet i 2008.

Najad 405

Et enda bedre kjøp kan være en Najad 405 fra 2008. Dette er også en påkostet turseiler i samme størrelse som Hallberg-Rassy 40. Båten ser helt strøken ut, og er til salgs for 2,95 millioner kroner. Da vi testet Najad 405 i 2007 kostet den 3,2 millioner, men det var før alt utstyret. Vi fant Najad 405 litt raskere enn Hallberg-Rassy i lett vind. Vi syns også at Najad virket mer påkostet i stilen. Testen fra 2007 vil vi digitalisere i løpet av høsten, og gjøre tilgjengelig for nye lesere gjennom vår testguide.

Du finner testen på vårt magasinarkiv her.

TEST: X-43 testet i 2004

X-43

X-Yachts lanserte en helt ny serie båter i 2004 hvor X-43 var en av dem, kanskje den mest vellykkete av dem alle. Den gangen vi testet denne båten i 2004 kostet båter tre millioner kroner. 43-foteren har tre lugarer og to bad. Nå får du en velholdt X-43 for 2,3 millioner kroner, en båt som nå ligger i Middelhavet.

Les omtale av båten her

RASK: SwedeStar 370 i full plan under Færderseilasen 2010.

SwedeStar 370

SwedeStar 37 var en positiv overraskelse da båten ble lansert i 2006. Båten har et smalt og lettdrevet skrog hvor selvslående fokk fungerer bra. I 2006 kostet båten 1,6 millioner kroner. Nå er en godt utstyrt båt til salgs for 1,5 millioner kroner.

Les omtale av båten her

SPORTY: Hallberg-Rassy 342 er en sporty modell som kler avanserte seil og rorkult.

Hallberg-Rassy 342

Hallberg-Rassy 342 er mer sporty enn hvordan vi typisk forventer en Hallberg-Rassy å være. Seilgleden har neppe vært større i en Hallberg-Rassy noensinne sa vi den gangen vi testet båten. Det var i 2005 den gangen båten var ny. Da kostet herligheten 1,3 millioner kroner. Nå ligger det en godt holdt båt ute til salgs for 1,4 millioner kroner. Dette er en versjon med tradisjonelt storseil og rorkult, noe mange vil foretrekke.

Les test av Hallberg-Rassy 342 mot ny 340 her.

UTSTILT: Scanner 392, en ny versjon av Scanner 391, utstilt på Öppet Varv i Sverige.

Scanner 391

Scan Yachts hadde et bra program seilbåter for 15 år siden. Båtene den gang falt litt i skyggen av X-Yachts og Dehler som var mer trendy. Scanner var ikke en båt du typisk så på regattabanen, men heller ute i skjærgården. Scanner 391 er en langbeint turseiler. Båten kostet 1,4 millioner kroner i 2008. Nå kan du kjøpe en 2005-modell for 800 000 kroner. Den lave prisen henger nok sammen med at Scanner er mindre kjent i Norge.

Les test av Scanner 361 her. 

REGATA: Fantasi 37 under Færderseilasen.

Fantasi 37

Om du mener at båter var bedre før, så finnes det ikke noe bedre enn Fantasi 37. Dette er en langkjølt båt som virkelig tåler en storm. En solid bygget båt som også oser kvalitet. I tillegg har båten linjer som svært få kan matche.

En 37-foter fra 1986 ligger til salgs for 800 000 kroner. Tross alder, så ser båten strøken ut. Motoren er fra 2007.

Les omtale av båten her

Arcona 36

Arcona 36 er en sjelden fugl på det norske bruktmarkedet. Modellen ble lansert alt i 1988, og den kostet ny i 1991 714 000 kroner. Arcona 36 ble bygget frem til 2001. Arcona 36 vant Gotland Runt i 1988, 1991 og 1993. Det gjorde navnet Arcona kjent i det svenske seilmiljøet. Den ble kjent som en båt som tålte hardt vær, seilte godt og var en gedigen feriebåt. Nå er det en Arcona 36 til salgs for 695 000 i Norge. En båt som er godt oppgradert. 

Les omtale av båten her

X-362: «Xoco» med nye seil, en X-362 Sport fra 2000.

X-362

X-362 ble lansert alt i 1993, og var den gangen langt forut for sin tid. Modellen kom i 1998 i Sport-versjon med høyere rigg og dypere kjøl. Sport var også litt lettere. Da fikk utgaven med mastheadrigg tilnavnet Classic.

De fleste X-362 er sport-versjon i Norge, men det finnes også noen Classic. En slik er nå til salg. Da vi testet X-362 i 1994 kostet båten 950 000 kroner. Nå kan du få en X-362 Classic fra 1998 til 680 000 kroner.

Båten fremstår som godt utstyrt og godt holdt.

Les omtale av båten her

Du finner over 500 tester av ulike seilbåter på SEILmagasinets testarkiv. Du finner arkivet her.