Folk flest vil ikke ha seilbåt
Statistikk fra finn.no viser at interessen for seiling blant nordmenn er laber. Det kan være grunnen til de fordelaktige bruktprisene.
Vi har fått en liste over de 200 mest brukte søkeordene på Finn, og her er det få seilbåtmerker å finne, og de få havner langt ned på lista. Søkeordet viser hva folk som søker bruktbåt har fremme i pannelappene, merkevarer som er best kjent i Norge.
Mest søkt
Det generiske ordet «Båt» topper listen til finn.no, over Windy og vannscooter på andre og tredjeplass. Først på en niende plass dukker ordet «seilbåt» opp, bak Goldfish, og foran Yamarin. For å finne et seilbåtmerke må vi helt ned på 25. plass hvor vi finner Bavaria. Men Bavaria lager også motorbåter. «Bavaria» finner vi klemt mellom «Targa» og «Nordkapp».
Først på 78. plass finner vi et rent seilbåtmerke. Der befinner Hallberg-Rassy seg.
Store merker som Maxi, Hanse, Dufour og Albin er fraværende på listen. Antall seilbåter på Finn.no er under fem prosent av totalen.
Vi er motorbåtfolk
Tross miljøbevissthet og stort salg av elbiler: Nordmenn flest ønsker motorbåt, og bruker gjerne store summer på bensin og diesel. Vi seilere er en marginal minoritet i båtmarkedet. Det påvirker også etterspørselen etter brukte seilbåter. Prisene i Norge ligger langt under våre naboland på seilbåt. Fordi vi står utenfor EU blir markedet for smått. Utlendinger som blir fristet av lave bruktpriser i Norge må betale moms for andre gang for å få båten med seg hjem.
Den lave etterspørselen etter seilbåter i Norge er hyggelig for de få som vil kjøpe seilbåt, og leit for dem som vil selge.
Ti på topp-listen
1. Båt
2. Windy
3. Vannscooter
4. Princess
5. Viknes
6. Viksund
7. Nimbus
8. Goldfish
9. Seilbåt
10. Yamarin
Seilbåter på lista
9. Seilbåt
25. Bavaria
40. Katamaran
78. Hallberg-Rassy
98. Colin Archer
116. Beneteau
124. Nauticat
145. Jeanneau
168. Malø
175. Najad
m196. Skøyte