HAVSRULATOR: Marieholm er en billig og enkel motorseiler, attraktiv for pensjonister.

Dine meninger om Marieholm MS20

Ute etter brukt seilbåt? Eller har erfaringer du vil dele med SEILmagasinets lesere? Vi tar frem gamle tester og sjekker våre meninger opp mot erfaringer fra eiere. Neste båt ut er kultbåten Marieholm MS20.

Publisert Sist oppdatert
TEST: Bilde fra testen i 1975 av Marieholm MS20 med bror Håkon til rors. Den gangen uten redningsleider og pushpit.

SEILmagasinet fortsetter serien om populære og aktuelle bruktbåter hvor vi sammenligner tidligere tester med eiernes erfaringer. Neste båt ut er Marieholm MS20 vi testet i april 1975, den gangen Henrich Nissen-Lie var ferst redaktør av Seilas, og dagens redaktør av SEILmagasinet var med som assistent. Testen er så gammel at vi kun har en scannet versjon av den, ikke med redigerbar tekst.

Testet i 1975

Båten skapte begeistring under testen for 45 år siden, men båten ble kritisert for å ha utdaterte linjer. I dag ser vi annerledes på dette, og kan si at båtens linjer er tidløse. Båten ble konstruert i 1971 av Olle Enderlein som en protest mot at båtene hele tiden skulle bli større og dyrere og mot at båter skulle konstrueres med tanke på å få presset inn flest mulig køyer.

Bruktbåttips

SEILmagasinet har en serie hvor vi tar frem aktuelle bruktbåter. Vi tar frem gamle tester, og snakker med båteiere for å gi en god beskrivelse av båtens styrker og svakheter. Vi vurderer båten også opp mot dagens båter i samme segment.

2019

Beneteau Oceanis 40 (+)

• Bavaria 38 AC (+)

• Dufour 34 Performance (+)

Hanse 430e (+)

• Jeanneau Sun Odyssey 35 (+)

• Hallberg-Rassy 312 (+)

2020

• First 40.7 (+)

• X-362 (+)

• Marieholm MS20 (+)

• Bavaria Vision 44 (+)

• Fenix (+)

• Hanse 400 (+)

2021

Albin Express (+)

Sun Odyssey 409 (+)

• Maxi 77 (+)

Bavaria 34 AC

Albin Ballad

Elan 37 (+)

2022

X-79 (+)

Dufour 385 GL (+)

Comfortina 32 (+)

Det var den enorme cockpiten som ble trukket frem som båtens styrke, hvor det ble plass til 16 personer, de fleste barn. Cockpiten ble beskrevet på størrelse med en 30-foter. Båten hadde også dedikerte cockpitputer som uvanlig. Tross enorm cockpit og innenbords Volvo Penta, hadde 20-foteren fire køyeplasser. Den imponerte også med god stueplass, og det cockpitluken slukte tre bruskasser, eller var det øl.

Endte med kjøp

Den dagen min far ble pensjonist, så kjøpte han sin drømmebåt, en Marieholm MS20. Bruktbåten var renovert hos Mariaholmverftet i Strömstad, og har fungert akkurat slik den var konstruert som, en dagseiler for fine sommerdager. Båten er blitt brukt for dagsturer med barnebarn, eller for å komme ut på sjøen med venner.

I Sverige går båten under kallenavnet «Havsrullator», og det passer bra. Den lille størrelsen gjør båten enkel å håndtere, samt å holde. Og med semilang kjøl, så er båten også trygg og stabil. Under testen i 1975 var det lett vind, som ikke ga så mange inntrykk, men det er ikke kryssegenskapene som har vært salgsargumentet for båten. 20-foteren er en liten motorseiler som gjør seks knop med den ensylidrete Volvo Penta MD1A motoren som yter under 10 hk.

Det er bygget over 1100 eksemplarer av båten som etter hvert kom i flere versjoner. Den finnes i en AC-versjon hvor aktre del av cockpiten er gjort om til aketrlugar, og en S-versjon hvor overbygget er forlenget. Denne er uten innenbordsmotor. Båten ble bygget fra 1971 til utover 80-tallet.

Ta konkakt

Har du erfaringer fra Marieholm MS20, så hører vi gjerne dine meninger. Hva er båtens sterke og svake sider? Hva slags råd vil du gi til en som kan tenke seg en slik båt?

Skriv til axel@seilmagasinet.no og del dine erfaringer med oss.

Artikkelen om Marieholm MS20 kommer i SEILmagasinet 3-2020.

UNGDOM: 20-foteren er også egnet for unge som vil på tur.

.