Test fra arkivet: Maxi 84
Velbygd storselger
Maxi 84 representerer høydepunktet når det gjelder Maxis industrikvalitet.
Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 23 år tilbake og funnet en test av Maxi 84 som en bruktbåtduell mot Albin Cumulus. Testen ble skrevet og utført av Curt Gelin. I dag er disse båtene 40 år gamle, og en bra brukt Maxi 84 koster under 100 000 kroner på bruktmarkedet.
Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Bedre enn Maxi 84 er ingen Maxi bygd. Familien får en rommelig og stabil båt å bo i.
Etter å ha hatt formidabel suksess med Maxi 77, Maxi 95 og Maxi 68 syntes Pelle Petterson at det var på tide med en mellomstor båt tuftet på de samme ideene som 68 og 77. Resultatet ble en av de rommeligste båtene i 8,50 m klassen. Byggingen ble startet i 1977, da fabrikken i Mariestad produserte ufattelige 1579 Maxi-båter i løpet av ett år.
Det svenske Sjøfartsverket var med fra begynnelsen da Maxi 84 ble prosjektert. Dimensjonering og bygging ble gjort etter gjeldende krav, og Maxis stempel som enkel og billig, stemmer ikke for Maxi 84.
Skroget skiller seg ikke mye fra forgjengernes. For å holde prisen nede fikk båten utenpåliggende ror, og da den ble lansert syntes skeptikerne det var en for stor båt til en slik løsning. Det mente ikke Pelle Petterson, og salgstallene viser at han fikk rett. I 1981 ble hele 333 båter levert til sine nye eiere.
Treg og kursstabil
Under de første seilturene i en Maxi 84 vil man oppfatte den som logirig. Rorpresset er konstant og den har Maxis karakteristiske treghet i bevegelsene, noe mange verdsetter fordi det gir god kursstabilitet.
Maxi 84 går tungt i sjøen og er fuktig på kryssen. Det fyldige forskipet butter i sjøene og bremser farten. Stivheten er derimot god, og båten seiler OK når vinden er god nok. Genuaen bærer den opp til 7 m/sek. Å manøvrere den er svært enkelt, og man mister aldri kontrollen over båten.
Halvhjertet på dekk
Maxi 84s spesielle dekksløsning gir volum under dekk, men ikke så gode kår over. Vantene er plassert inntil overbygget og gir fin passasje, mens det derimot er kronglete å ta seg i land til et svaberg over baugen. Forstaget sitter helt forut, og fottrinnet i pulpiten er høyt montert på grunn av lanternen. Sikkerheten på dekk kunne vært bedre. Friksjonsmønsteret er grovt, men likevel litt glatt. Dessverre har ikke båten den fine, rustfrie rekken rundt hytta som Maxi 77 har. Dekksutstyret er bra med kraftige vinsjavlastere, to-speeds skjøtvinsjer, men bare en fallvinsj. Storseilsfallet festes på masten. De rustfrie kryssholtene til fortøyning er i minste laget. Akterpulpiten er hel og noe vek.
Cockpiten er rommelig og -dyp – for dyp, for du kan ikke sitte på benken og se over dekk.
Cockpitkarmen er smal og ubekvem å sitte på på kryss. Lukene i benkene er av ABSplast, og de kan sprekke om du hopper ned på dem.
Rommelig under dekk
Til å være en båt på 8,5 meter er plassen under dekk stor. Ståhøyden er hele 186 cm, og i salongen utnyttes hele båtens bredde.
Maxi 84 byr på 5 køyer som alle, bortsett fra én er i korteste laget. Putene er tykke og fine.
Byssa er ganske enkel og ikke helt tilfredstillende. Avsettingsplassen er begrenset og to parafinbluss var standard da båten var ny.
Toalettet er dårlig ventilert, og det har lett for å bli vond lukt på grunn av gasslekke slanger.
Finishen er gjennomgående god, men enkelte plastlister skjemmer helheten. Stueplass fins under køyene og i garderoben midtskips.
Maxi 84 har en tradisjonell, stabil mastheadrigg. Masten står på dekk, men støttes av en mastestøtte under dekk. På enkelte båter kan denne ha seget noe.
Standardseil og god rigg
Seldén har produsert mast og rigg, som er av standard, god kvalitet.
Revelinene festes i forkant av bommen, og teites ved hjelp av en vinsj på masten. Storseilet er på bare 13 m2, noe som ikke inviterer til seiling for storseil alene. Genuaen på 27 m2 gir god kraft, men er tung å vinsje inn på grunn av det lange underliket. Standardseilene ble lagd på Pelle Pettersons loft på Gotland, men kvaliteten var begrenset. De bør være skiftet ut med nye.
Solid skrog, svakt ror
Skroget er av et sprøytestøpt enkeltlaminat, mens dekket er i sandwich med Divinycell som distansemateriale.
Det svikter noe, og har vist tendenser til delaminering i enkelte områder. Basisinnredningen med køyer og bunnparti i ett og samme stykke, bidrar til å gi skroget god stivhet.
Kjølen har vist seg å holde godt mot grunnstøtinger. Roret er derimot et svakt punkt. Det er forsterket ved hjelp av enkeltjern inn i bladet, men de har vist seg å kun ne ryke. Se godt etter sprekker og rustflekker! Flere har lagt forsterkninger inn i bladet
og gitt roret et ekstra glassfiberlaminat. Vantene er solid festet i hovedskottet, som er boltet til dekket og laminert til skroget.
Volvo Penta MD7 på 13 hk med seilbåtdrev og fast, tobladet propell er standardmotoren i Maxi 84. De fleste har byttet til foldepropell, men Volvos gamle aluminium-propeller har ikke noe godt rykte. Båten manøvrerer godt og driver ikke så lett av. I bakk er den imidlertid ikke spesielt god å styre.