SOLO: Martin Borge Bull skal seile alene fra Jamaica til Norge i sin gamle 36-foter.

Klar for ekstrem soloseilas

Covid-19 gjør at Martin Borge Bull skal seile non-stop fra Jamaica til Norge i sin 36-fots lange båt fra 1973.

Publisert
STREKK: Turen fra Jamaica til Norge er på over 4700 nm.

– Jeg kjenner det kan bli en heftig utfordring dette her, men er godt forberedt. Vil være litt pussig legge tilbake ruta jeg har brukt over halvannet år på, på èn etappe; plutselig er man hjemme, forteller Bull fra Jamaica. Han satser å dra i neste uke.

Sjøklar

– Båten må være skuddsikker for dette her, vil være klar for alt. Siste ukene har vært intens jobbing med båten for å gjøre livet så sikkert og enkelt som mulig. Jeg har foretatt større og mindre modifikasjoner og vedlikehold. Sydd sammen seil, overhalt vindror, laget røstjern til kutterstag for avstivning av rigg, diesel og olje lekkasjer, sydd storm-vegg til dog-house og tverrkøye i cockpit bak veggen, fikset watermakeren, utvidet mastekrona for feste til lettvindsseil, nye puter og madrasser pluss mye mer, sier tusenkunsneren som gjorde det meste selv med båten før avreise i 2018. Martin Borge Bull seiler en 47 år gammel Amel.

Seiler alene

– Jeg har vært sulten på en lang etappe alene, noe som opprinnelig var planen å gjøre i Stillehavet, men så kom Covid-19. Jeg seiler seiler rett nordover mellom Haiti og Cuba, gjennom Bahamas også østover mot Azorene. Ingen vits i å pløye motvinds til stengte øyer. På Azorene kan jeg velge å stoppe. Man sitter jo fast i båten uansett, så har jeg det jeg trenger av proviant, vann, diesel og vilje er det mulig jeg seiler rett forbi, mot Skottland, gjennom Orknøyene og direkte til Norge, tur på ca 4700 nm. Men, ting kan jo endre seg underveis, forklarer langturseileren.

Koronasituasjon

– Covid-19 har ikke hatt noe særlig tak på Jamaica, så vi har sluppen unna med portforbud kl 18.00 og maskepåbud i butikker. Er kun et område, St. Chatrine, som havnet under 24 timers lockdown, der nesten alle tilfellene var. Det er riktignok ingen seilere som har kommet ut av karantene av de som ankom etter 18. Mars, så de begynner å bli litt lei av båtene sine.

– Vi er to av 8 båter her som ikke er i karantene, meg og «Alibaba», som ankom 16. Mars! så vi hjelper til med mat og annet nødvendig, forteller Bull.

Han seilte fra Brasil i september 2019 nordover langs Karibia, og avla eksamen på den norske ambassaden i Havana på Cuba rett før jul.

UNG: Martin Borge Bull før avreise i 2018.

Ubruklig kystvakt

Vi får riktig nok lov til å besøke båtene, selv om det har vært litt styr med en helt ubrukelig kystvakt som til tider finner på egne regler og ellers bruker dagene på et forgjeves forsøk på kontrollere at septik ikke slippes i sjøen (stor ankringsbukt og svært få båter). Enn så lenge tror de på vår forklaring på at vi går i land siden vi ikke er i karantene. En annen båt som er i karantene og som ble bedt om å tømme på brygga hadde koblet på saltvanns inntaket i stedet for septiktank for at det skulle virke som om det ble pumpet ut noe..

Fargerrike gjester

– Nå ligger avreise i lufta; «Alibaba» og «Tabasco» (Nor) seiler nå på torsdag, jeg og tre andre en til to uker etter, bla. en sprø italiener i en kontainer med mast, langt fra klar for noen atlanterhavskryssing. Jeg hadde nylig en Israeler, topp kar, i asyl om bord en uke som rømte derifra. Han fikk nylig gjennomslag hos den amerikanske ambassaden om å komme seg hjem- mye om ham i Israelske medier nå. Samt ei Japansk dame som kom forsvant et eller annet sted, forteller Bull

Radiokontakt

Planen var å seile sammen med «Alibaba», men de endret plan. Forsøker nå å finne andre båter som skal samme strekkene samtidig, og det er jo en del båter som skal tilbake nå, som også har organisert seg noe via Whatsapp og Tyske myndigheter som har vært proaktive for seilere.

Bull har langbølgeradio for kommunikasjon, og bruker radiomail via Winlink med et Pactor modem. Vi langbølgeradio får han da grib, tracking (via Winlink), og værmelding fra en venn på land. Han vil ha radiokontakt med Norge på nesten hele ruta, en god ekstra sikkerhet.

VETERAN: «Chilli» er en Amel 36 som Bull har tilpasset turen.