Yoann Richomme slo sin egen rekord
39-åringen seilte seg opp 50 plasser i Class40 og var 48 timer raskere enn i 2018.
–Jeg er veldig stolt. Det er så mye som må klaffe for å vinne en slik regatta. Jeg brukte mye tid å analysere værdata, og vi hadde noen voldsomme systemer. Det var en konstant frykt for å ødelegge noe, selv når jeg rundet Guadeloupe inn mot mål, forteller vinneren etter målgang.
For tidlig over linja
Yoann Richomme var for aggressiv under starten, og var for tidlig over. Som straff måtte han stoppe opp i fire timer, og falt ned på 51. plass. Men Richomme brukte kun fire døgn på å seile seg opp i tet, og ledet siden.
Franskmannen brukte 14 døgn, tre timer, åtte minutter og 40 sekunder på overfarten og slo sin egen rekord fra 2018. Richomme er en av få som har vunnet Route du Rhum to ganger. I 2018 brukte han 16 døgn, tre timer, 22 minutter og 44 sekunder.
I 2006 brukte vinneren 18 dager og 10 timer på racet.
Raskere enn IMOCA med foiler
Når Yoann Richomme gikk i mål, var det 13 IMOCA-båter som ikke var fremme, mange av dem med foiler. Class40 seileren var raskere enn Boris Hermann og Samantha Davies som har splitter nye båter. Han var også bare noen timer bak Yannicke Bestaven som vant Route du Rhum.
Veteranen Jean Le Cam ønsker å bygge en IMOCA uten foiler, inspirert av Class40, og når du ser resultatene fra Route du Rhum, så virker det som en genial ide.
Marc Lomard dominerer
Yoann Richomme seiler en splitter ny Marc Lomard-design. Lombard var banebrytende i IMOCA-klassen for 20 år siden, men har ikke fått noen oppdrag fra denne klassen siden. Lombard har ikke vært arbeidsløs, og hele tiden vært i topp med sine Class 40-båter.
Andreplassen kom en overraskelse. Den tok italienske Ambrogio Beccaria i en kliss ny båt, en Musa 40, konstruert av Gianluca Guelfi, en designer som har jobbet for Lombard.
Eksperter hevdet at båten ble sjøsatt for når Route du Rhum for å kunne hevde seg. Beccaria var fire timer bak vinneren i mål.
Også tredjeplassen gikk til en Marc Lombard-design. Corentin Douguet seilte en Lift V2, søsterbåt av vinneren.
Mannen på forsiden av nyeste SEILmagasinet, Ian Lipinski ser ut til å havne på en 14. plass.