EKSTREM: Nye Lift v3 er som et surfbrett. Sjekk vingene bak. Ved å løfte skjøtepunktet for gennakeren kan den gjøres større.

Ny generasjon Class 40

Utviklingen går videre i Class 40, og har er en nyutviklet båt med oppsiktsvekkende former.

Publisert

 Marc Lomard Design leverer, selv etter Lombards bortgang. Designkontoret er virkelig på hugget. Lift v3 er designkontorets nyeste modell, og ble sjøsatt i vinter. Første båt i serien vil få 209 på baugen, og to båter bygges i første omgang hos Gepeto Compositei Lorient. Nyheten får ekstremt mye volum i forskipet, og har en overraskende form på akterskipet. Riggen er også spesiell, med kun ett sett saling.

SJØSETTING: Sjekk båtens skrogform med avrundete kanter bak mot hekken. Båten får også en radikal L-kjøl.
COCKPIT: Delvis overbygget cockpit, typisk Class 40.
BRED: 40-foteren holder full bredde omtrent fra baugen til hekken.
VOLUM: Lift v3 har maksimal bredde også fremover mot baugen. Sjekk også riggen, her med stagseilet oppe.

Skipperen på den nye båten heter Corentin Douguet, og han var med på vinnerlaget som vant Doublehandedklassen i Rolex Sydney Hobart Race denne vinteren. Der seilte han mannskap på «Mistral», også en Marc Lomabard design, men en båt utviklet for IRC. Båten er en Lombard 34, en båt lik MC34, som vi testet i 2012, men bygget i Australia.

«Mistral» vant ikke bare klassen. Den var også først i mål av doublehanded-båtene, og vant IRC4-klassen.

Vi seilte med designeren Lionel Huetz i 2012, en mann som nå ikke er redd for å kaste nye ideer på bordet.

RSHYR © Salty Dingo 2024
VINNER: «Mistral», en Lomard 34, vant doublehandedn i Sydney Hobart Race med Corentin Douguet om bord.

.

.