Sesongstart med utfordringer
Strømproblemer har preget starten av seilsesongen. En vanlig feil viste seg å være årsaken. Feilen kan unngåes med en enkel fiks.
I mars gikk isen, og da ble det seiling. Jeg ble gledelig overrasket over at alt fungerte slik det skulle. Ingen kjedelige overraskelser, men gleden varte ikke lenge.
Opplagt årsak
Jeg har en erfaring med at feil som oppstår i en båt gjerne har enkle og opplagte årsaker. Vi overkompliserer gjerne problemene.
I følge batterimonitoren i båten har jeg hatt lav spenning på forbruksbatteriene i vinter, men spenningen har vært korrekt når jeg har målt direkte på batteriene. Jeg ble derfor glad når jeg både kunne bruke autopilot samt varmeapparat når jeg seilte. Feilen er irr på batterimonitoren som ble utsatt for saltvann under Skagen Race.
Død radio
I mars tok jeg service på motor, og byttet høytalere i cockpiten. Slike gjøremål er gøy når det løser seg enkelt. De nye høytalerne passet perfekt i de gamle hullene, selv skruehullene. Problemet oppstod da jeg skulle teste radioens nye høytalere. Den lyste, men døde da jeg satt den på. Jeg oppdaget også at VHFen ikke fungerte, og at gassalarmen gikk. Lensepumpen virket ikke. Men lys, lanterner, trykkvann og kjøleboks fungerte.
Det virket som om feilen hadde oppstått etter at jeg satte inn nye høytalere, men hvordan kunne det gi en slik feil. Jeg lurte på om batteriene allikevel hadde en feil, og testet med et annet. Jeg koblet også ut radioen som kunne vært årsaken.
Døde instrumenter
I Påsken fikk jeg seilt litt mer. Det var lite vind, så vi gikk først for motor, men satte seil når det kom et vinddrag. Da døde plutselig alle instrumentene, også autopiloten. Det eneste som fungerte var plotteren. Kunne det ha en sammenheng med de andre feilene? Jeg trenge en ekspert, og ringte Hermann Naustvik Kjeksrud. Han tok en grundig sjekk av båten etter Skagen race i fjor hvor jeg hadde fått vel mye saltvann under dørken.
Idiotfeil
Kjeksrud kunne rask konstatere at sikringen til båtelektronikken hadde gått, og da han satte inn en reservesikring, så gikk den også kjøpte. Feilen på instrumentene hadde ingen sammenheng med feilen på radioen.
Felles for feilene på radio, VHF og lensepumpe er at alt dette får strøm, selv om hovedstrømsbryteren er av. De får strøm fra en egen ledning fra batteriene som jeg hadde vært borti da jeg tok service på motoren. Det skjønte eksperten fort, og styrker min teori. Det er alltid en enkel opplagt årsak.
14 sikringer
Å finne feilen til at instrumentene ikke fungerte var verre. Kjeksrud gikk systematisk til verks, og koblet ut instrumenter for å se om det løste problemet. Han antok at autopiloten var problemet, og startet med den, men sikringen gikk like raskt.
Jeg har Raymarne-system, med både SeaTalk1 og SeaTalk2, tilsvarende NMEA 183 og NMEA 2000. Det meste av instrumentene er på SeaTalk1, men kortslutningen fant han etterhvert å være på SeaTalk2. I dette nettverket er det plotteren som er koblet opp, men den er på egen kurs, og den eneste som fungerte.
Typisk feil
Vi demonterte poden til plotteren og fant kjapt synderen. En lukt av smeltet plast og brent elektronikk kom. Podden var full av vann, og i dette vannet lå det et koblingsstykke til SeaTalk-nettverket.
– Ja dette har jeg sett mange ganger. Du må borre drenering i slike podder, kunne Kjeksrud hovere. Fordelingsstykket var umulig å skru løs, og måtte klippes, men Kjeksrud hevder at Garmin har en løsning som kan monteres på ledningsstumpene, og få dette til å spille igjen.
Lærdommen er, søk etter opplagte feil, og borr et dreneringshull i podden, om du alt ikke har gjort det.