KRYSS: Bror finner høyde pog fart ut fra Skagen.

Til Ellös i pøsregn

110,5 nautiske mil ble testen av Hallberg Rassy 69, og 100 av dem i sommervær.

Publisert Sist oppdatert

Det kan være tøft å krysse fra Skagen i 10 m/s, men ikke for en 69-foter fra Hallberg-Rassy. Turen hjem fra Skagen ble litt regatta også. Det lå to Hallberg Rassy 57 i Skagen, og den ene forlot havnen litt før oss, og den andre litt etter. Den første hadde kurs mot Gøteborg, og vi krysset etter, på babord halser, mens den andre skulle til Fjällbacka, så vi slo når den heiste seil, og satte kursen nordover. 

Med vind mellom 10 og 11 m/s valgte vi å rulle litt inn på både fokk og storseil. Magnus Rassy mente at det ikke ville senke farten, men heller gjøre seilasen mer behagelig. Vi hadde i hvert fall god balanse i styringen. 

DIGER: Hallberg-Rassy 69 tok seg enkelt mellom steinene på Bohusläns urene kyst.
REV: Vi startet med delvis innrullete seil.
DMI: Bygen som bygget seg opp som vi nesten unnslapp.
TRACKING: Vi nærmet oss havn etter seks timer seilas fra Skagen. Vi fikk litt hjelp av medstrøm.

Høy snittfart

Hallberg Rassy 57 er ingen treg båt, men 69-foteren er raskere. Vi seilte ca en halv knop raskere, og noen grader høyere. Vi seilte 58,6 nm på torsdag og var underveis i syv timer. Om vi trekker vekk tiden vi brukte inn og ut av havn, så holdt vi en snittfart på ni knop. Da blir distansene korte.

Selv om vi var underveis i bare 30 timer, så brukte vi mye energi. Batteribanken er på størrelsen med en Tesla, og det totale strømforbruket tilsvarer å kjøre en Tesla fra Asker til Ellös. 

Det er alle kjøleskapene som bruker mest strøm, men også ulike sorte bokser drar energi hele tiden. Vi rullet også inn Code-seilet hver gang vi jibbet på vei til Skagen, og det dro strøm. I Skagen lå vi uten landstrøm, og lagde mat på induksjonsovn, og brukte oppvaskmaskinen.

BYGE: Starten på slutten av de stabile sommerværet. Vi hadde 16,6 grader i vannet ute på havet, og 18 grader inne i Skagen.
KREFTER: 69-foteren dundrer gjennom sjøene på kryss med voldsom kraft.

Ustabilt vær

Vinden var meldt å løye, men holdt seg i stedet stabil, både i retning og styrke. Vi så deretter et digert skysystem bygge seg opp over land sørøst for oss, og var spente på hva som ville skje. 

Først løyet vinden litt, ned til åtte meter per sekund. Da seilte vi med full seilføring, men vinden økte på igjen. 13 m/s var det meste vi så. Nærmere svenskekysten ble det mindre bølger, og vi fikk både høyere fart og bedre høyde. Vi kunne også holde mer seil. Full fokk og fullt storseil gikk fint opp til 11 m/s, men da krenget vi så mye at rekka var i vann. 

Siste stykke inn mot Ellös fikk vi et lite stikk i skjøtet, og var oppe i 11-12 knop. 

Ikke voldsom stor

69-fot er digert, men etter noen timer på dekk, så krymper båten. Det er mye krefter, men alt styres av hydraulikk og strøm. Det er overraskende få tamper, og ryddig cockpit. Egentlig bare skjøtet til fokka og til storseilet. 

Dekket er enormt, og også helt rent. Ingen ting å snuble i, men heller ingen ting å støtte seg på. Jeg følte at det ikke var trygt å gå frem på dekk da det sto på som verst. 

Tyngden og størrelsen gjør at båtens bevegelser blir mykere og jevnere. Skrogets enorme bredde og tunge kjøl, gjør også at den ikke krenger så mye. Bare ballasten i kjølen alene har tilsvarende vekt som en 55-foter.

TØRT: Tak gir mening når himmelen åpner seg.
ELLÖS: Den siste biten inn til havn ble preget av styrtregn og lyn.

Fantastisk båt

Hallberg Rassy 69 er et teknisk underverk, og en drøm for alle som elsker duppedingser. Her får du kokende vann fra springen, og om du klarer deg med pulverkaffe, så får du den på sekunder. I en kjøleskuff i cockpiten ligger det iskald cola. På badene finner en oppvarmede håndklestenger.

Båten har også tak og fast bimini, noe som gjorde at jeg slapp å bruke solkrem. Du sitter lunt og stille, med god sikt alle veier. Det er fantastisk. Når det bøttet ned de siste minuttene var det enda bedre. Båten har mange detaljer som kan overføres til mindre båter.

Om du skal ut å seile i seks syv timer, så kommer du mye lengre med en Hallberg-Rassy 69, men det er ikke noe morsommere å seile en stor båt, tvert i mot. Du blir mer beskyttet fra omgivelsene, og opplevelsene blir mer dempet på godt og vondt. 

Testen har gjort at jeg har blitt enda mer begeistret for Hallberg-Rassy, men jeg ville valgt en av de mindre modellene. Det som er unikt er at du får de samme kvalitetene også i de mindre båtene. 

Du skal ha gode grunner for å gå så mye opp i størrelse. Den viktigste er at du skal bruke all tiden om bord, og skal nå langt på kortere tid. 

Men husk, seilturen er over, når du har nådd målet. Hadde vi testet en mindre Hallberg-Rassy, så hadde jeg sannsynligvis ligget i en havn og skrevet saken, i stedet for på kontoret. Tenkt på det.