RYKER: 11 år gammelt storseil har svekket bruddstryke i fiberne på grunn av sollys.

Så bra som det svakeste ledd

Moderne regattaseil er bra intill en dag de ikke vil mer. Vindkast på storm styrke var for mye for 11-12 år gamle kevlarseil.

Publisert Sist oppdatert

- Når seil er fra 2010 så var ikke forholdene under Skagen Race de beste å usette så gamle seil for, sier Flemming Ritz Christensen. Han er sjef for forskning og utvikling hos Elvstrøm Sails, og seiler også en X-362 Sport.

R&D: Flemming Ritz Christensen er Elvstrøm Seilas produktutvikler og har selv en X-362 Sport.

Redusert bruddstyrke

Seilene som sa takk for seg fire nautiske mil fra Skagen ble levert fra Elvstrøm i 2010 og 2011. Både fokk og storseil var av typen Epex med beskyttende tafetta, formstabile seil som skal tåle litt mer enn rene regatta seil. Tafetta er ett tynt lag av polysterduk som skal gi beskyttelse for mekanisk slitasje og sollys.

Styrken og stabiliteten i seilet får det av kevlarfiber. Kevlar er et produktnavn for en type aramidfiber. Kevlar gir seilet gullfarge. I dag er regattaseil gjerne sorte fordi kevlar nå er erstattet av karbon eller andre armidfiber som Technora eller Twaron. Disse fiberne er farget svart for å gi bedre UV-bskyttelse. Technora har best UV-beskyttelse av armidfiberne, men er litt mindre strekkfast.

Kevlar holder strekkfastheten, men bruddstyrken forringes av sollyset. Bare to-tre måneder i sol kan halvere bruddstyrken.

Også dacron-seil vil bli forringet av sollys, men før det har gjerne polyseterfiberne strukket seg slik at seilet har mistet formen.

KEVLAR: Detalj av seilet som viser kevlarfibernen og den tynne tafattaduken.
FORSEILET: Hele underlike på fokka falt av, rett etter at storseilet gikk.
RESTER: Vi forsøkte å rigge et støtte seil på vei hjem langs svenskekysten, men det var ikke mye igjen av storseilet.

Bra for regatta

- Kevlar er absolutt et aktuelt materiale for seil, men man må skille mellom baneseilas og havseilas. De fleste seil lages for kystseilas. Det betyr ikke at de kan brukes til havseilas, men vi sør hvordan seilene skal brukes, og velger materialer etter det, forteller Christensen.

- Det finnes seilduk fra de store leverandøerne som dekker det meste, mener produktutvikleren.

Det svakeste ledd

Moderne støpte seg er laget for å tåle stor belasting etter en beregnet retning. Et seil er ikke sterkere enn det svakeste ledd. Ulempen med støpte seil er at seilene får en svakhet når kreftene kommer i endre retninger enn beregnet. Det gjør det når seilet blafrer. Første svakhet kom da vi seilte opp i vindøye for å rette båten for å få pumpet ut vann. Da gikk det en flerre i akterliket.

Like før mål i Skagen økte vinden og storseilet spjæret på tvers under spilen. Noen sekunder etter røk underliket på fokka. I løpet av kort tid var det bare filler igjen av både fokk og storseil.

GJENNBRUK: Min sønn har brukt rester av seilene til å sy kalkpose for klatring. han forteller at det er vanskelig å finne steder av seilet med god nok kvalitet for formålet.

Hva nå

Jeg har heldigvis 20 år gamle transportseil. Disse brukte jeg nesten hele sesongen i fjor for å spare godseilene. De er helt OK for turseilas.

Spørsmålet nå er hva jeg skal velge som erstatning for seilene som bør ødelagt under Skagen Race. Jeg vil gjerne bruke gode seil til tur også, og det er mye jobb å bytte storseil for hver regatta. De nye seilene skal tåle sollys, og helst vare mer enn 10 år. Spørsmålet er om jeg skal gå for panelseil eller støpte seil. Det er også et spørsmål om jeg skal ha fullspilet storseil, eller korte spiler. Fullspilet seil skal gi seilet lengre levetid, og det pakker seg bedre med lazyjacks, mens seil med korte spiler er enklere å trimme.

Jeg har vært i dialog med flere seilmakere som har kommet med mye nyttige innspill. Dette kan bli godt stoff i SEILmagasinet fremover.

UNDERLIKET: Hele bunnen av fokka ble revet av.
DUK: Det er ikke mye igjen av seilet. Selv dukrestene er i fillebiter.

.

.