Kompliserte forhold for EM-seilerne
Lite vind og mye motstrøm i går kveld har stokket om på resultatene.
Landmark 43 «White Shadow» har under hele mesterskapet seilt i sin egen sjø, selv om de har ligget langt foran, så har de ikke ledet på korrigert tid. Det gjør de nå. Karl Otto og Maren Magda Book har bare 20 nm igjen til mål, og holder høy fart. Om vinden holder seg, så kan de klare å vinne den største klassen.
Det er gøy å se at Figaro II «Tetraktys» med Kristian Jerpetjøn og Andreas Tinglum har seilt seg opp, og ligger på tredjeplass i den store klassen, bak «Zeus» som ble verdensmester i fjor, og «White Shadow».
Pogo 12.50 «Wild One» med Knut Berg Jacobsen og Espen Guttormsen ligger som andre båt i feltet og avansert til tredjeplass i den største klassen.
I klasse B hadde «Pretty Fast» et uheldig spor, og mistet sin ledelse. Lars Moe Helgesen og Gina Lillemork Nilsen har falt ned til en sjetteplass, mens Sigmund Hertzberg og Tim Sandberg har avansert til en fjerdeplass. I tet ligger svenskebåten «Rose of Sweden», en J/105.
Minste båten best
«Lethe» med Øyvind og Morten Knutsen har seilt bra, men Linjett 33 «Serenity» fra Sverige har seilt enda bedre. «Serenity» leder den minste klassen, og leder også over-all på «White Shadow» og «Lethe». «Serenity» har lavt måletall, og ligger langt bak. Vinden skal dreie fra vest til øst i løpet av dagen, og da kan Linjetten stoppe opp, og ta gullplassen.
Trackingen viser at JPK 1080 «Mika» har søkt havn på Møn, mens «Popcorn» fremdeles kjemper i motstrøm ved Stubbekøbing, langt bak feltet. Har de ankret opp og sovnet?
«White Shadow» kan være i mål i formiddag, mens resten vil krysse målstreken i løpet av ettermiddagen, om vinden holder seg.
Rapport fra «Hyrrokkin»
Sigmund Hertzberg skrev dette på facebooksiden Hyrrokkin Sailing i går kveld.
– Etter 25 timer har vi passert Storebeltbroen, det må vel være en milepæl. Natten gikk ikke helt vår vei, hadde en fin ledelse på mange fra rundet ved Anholt og satt kursen mot fastlandet, men noen feile valg og lite erfaring/rutine med båten gjorde at vi har mistet mange passeringer.
Det positive er at det ofte er i slike situasjoner vi seiler best. Vi kommer nå til å ta en valg som vi ikke hadde gjort om vi var i tet. Vi er nok bedre til å jakte andre enn å bli jaktet påVi er i det minste den første D30 i feltet.
Nå er det den tricky delen igjen. Mange trange sund, trolig mange vindhull, og mye strøm. Her skal vi være smarte og våkne og ta de mulighetene vi får. Prøver å sove litt nå - autopiloten styrer showet mellom sandbankene.