–Døden ville ikke ha meg i dag
Fabrice Amedeo var nære på da han fikk en eksplosjon og brann i sin IMOCA.
– Hei alle sammen, jeg er trygt om bord på et lasteskip som skal ta meg til Azorene. Min båt «Art et Fenêtres» sank i flammer rett foran øynene mine. Alle mine drømmer forsvant ned i dypet med den, sier Amedeo i en pressemelding fra regattakomiteen.
Portugisisk redningstjeneste fikk kontakt med skip i nærheten og fikk omdirigert «M/S Maersk Brida». Skipet fikk plukket opp 42-åringen mandag ettermiddag.
Vannballasten sprakk
Fabrice Amadeo var godt fornøyd med båten og regattaen. Hans IMOCA fløy fint over grov sjø søndag, da skipperen oppdaget mye vann under dekk. Vannballastsystemet hadde eksplodert og fylt båten med flere hundre liter vann.
– Jeg stoppet opp, og startet å tømme båten for vann. Da stoppet all elektronikk å fungere. Batteriene hadde kommet under vann. Ingen autopilot, ingen elektronikk, forteller skipperen. Han bestemte seg for å bryte, og la kursen mot Portugal.
Røykutvikling
Søndag kveld kom det en liten røykutvikling under dekk. Den fikk han stoppet med brannslukker. Skipperen tok på seg overlevingsdrakt og varslet andre deltagere. James Harayda, skipper på «Gentoo» kom for å hjelpe, men Amedeo takket ham, og fortsatte sin tur østover.
Eksplosjon
Etter å ha sovet litt, og håndstyrt båten gjennom natten kom det mer røyk, etterfulgt av en eksplosjon midt på dagen, mandag.
–Min grab-bag lå klar i cockpiten, men jeg ville hente min giftering. Jeg tok med meg min brannslukker. Den var til ingen nytte. I går var røyken hvit, i dag var den gul. Cockpiten begynte å bli deformert, og vann som sprutet hørte ut som det traff en stekepanne. Jeg skjønte at jeg måtte vekk, forteller franskmannen.
Han fikk varslet, og da stod det en stikkflamme opp fra båten, og franskmannen var fanget i midten av flammene. Han kunne ikke åpne øyene, men klarte å dytte redningsflåten i sjøen, og hoppet etter.
Mer dramatikk
Amedeo kommer seg i flåten, men den henger fast i båten, farlig nærme. Den brennende båten blir dyttet frem av bølgene, og flåten blir dratt etter. Flåten fyller seg med vann.
– Jeg tenkte, om jeg vil leve, så har jeg bare noen sekunder på å finne en kniv, og få kuttet meg løs. Jeg var farlig nærme den brennende båten, man fant til slutt en kniv, og fikk kuttet meg løs, forteller soloseileren. Fra flåten ser han at båten er overtent, og synker, ca 30 minutter etter eksplosjonen. Alt i en båt som skulle ta ham rundt jorda om to år i Vendee Globe.
Død telefon
–Satellittelefonen likte ikke vannet i flåten og var død, det var ikke øsekar i flåten. Jeg fant en plastboks med batterier som jeg fikk brukt for å få ut vannet. Sjøen er grov, og jeg måtte sitte på riktig side for at flåten ikke skulle velte. Flåten fyller seg regelmessig med vann fra sjøer som bryter. Jeg har VHFen rundt nakken, og har samlet nødbluss rundt meg, og føler meg trygg, forteller skipperen.
Han vet han har begrenset med batteri på VHFen, så han melder Mayday hvert 30 minutt, lytter noen minutter, og så skrur den av. Etter 3-4 timer får han svar. Da befinner «M/S Maersk Brida seg seks nautiske mil unna. To nautiske mil fra flåten kan mannskapet på lasteskipet se en liten oransje dott i havet.
Etter en komplisert operasjon blir Amedeo løftet om bord på lasteskipet, og fikk dusj og tørre klær.