Skader og kollisjoner i Route du Rhum
OPPDATERT: Første natten i soloregattaen til Karibia har vært tøff. Første skade skjedde alt under starten. Torsdag ettermiddag brakk stikkjølen på «Banque Populaire».
Under starten løp grinderen til engelskmannen Sam Goodchild løpsk, og han fikk skade både i arm og ansikt. Soloseileren klarte å snu båten å sette kurs mot beskyttet område hvor han fikk hjelp. Goodchild ble sendt til sykehus hvor det nå rapporteres at han er på rask bedring.
12 båter i havn
Det har vært bankekryss siden start, og i motstrøm, så det gjelder om å komme seg så nært land som mulig. Det skaper utfordringer i nattemørket når man seiler alene.
Japanske Kojiro Shiraishi kolliderte med sveitsiske Ollie Heer, begge i IMOCA-klassen. Heer ønsker å forsette med skadet baugspryd, mens Shiraishi har fått mer omfattende skader på skroget.
12 båter har snudd, eller funnet midlertidig nødhavn. Romain Pilliard som seiler «Use it again» i Ultime-klassen seilet inn i en metallbøye, og må revurdere skader.
OPPDATERT: Torsdag ettermiddag meldte Armel Le Cleac'h at han har satt kursen mot Lorient. «Banque Populaire XI» brakk stikkølen under kryss i 10 m/s vind. En av favorittene i Ultime-klassen er trygg, og har en ti timers seilas tilbake til lagets base i Lorient.
Utfordrende forhold
En ny front er på vei fra vest, og den blir like kraftig som været som utsatte hele regattaen. Men nå har båtene en mulighet til å rømme sydover for å finne beskyttelse, og komme seg på undersiden av fronten. Det er en strategi som de fleste velger, selv om det blir en omvei.
Louis Duc gjør det ikke, og har satt kursen vestover. Valget blir beskrevet av konkurrentene som en «video game route».
Favoritter i tet
Charles Caudrelier i Ultim Maxi Edmond de Rothschild viste muskler ut fra start, og hadde en overlegen fart, men var for tidlig over startlinjen. Det koster han fire timers stopp, som må utføres før det har gått 48 timer.
Ocean Fifty-klassen imponerer. Tross kryss og grov sjø, så er de raskere enn IMOCA. De holder nesten følge med Ultime-klassen. Erwan Le Roux er i tet.
Det er Louis Duc som står oppført som først i IMOCA, han som tar store sjanser, men det er Charlie Dalin som har seilt raskest, men velger en lengre og tryggere rute.
I Class40 er det enormt tett. Det er under 10 nm skille mellom de 43 første båtene, og 5 nm skille mellom de 16 første. Hvem som er i tet skifter hele tiden. Kult er det at Amélie Grassi er med i tet. Hun ligger på åttende plass, 3,1 nm bak lederbåten.
.