
En samlet seilforening etter katastrofen
Natt til 3. mars brant klubbhuset på Fjærholmen. Her er en oppdatering om situasjonen fra daglig leder Tønsberg Seilforening, Erik Fusdahl.
– Vi opplever en enorm støtte, og nye ideer renner inn. Nå jobber vi med først å sikre driften, forteller Erik Fusdahl på telefon til SEILmagasinet. Han har publisert en oppdatering på seilforeningens Facebook-side. Her kommer det frem at klubben er godt i gang med å finne løsninger, og at støtten er stor fra alle kanter.

Frigjort branntomt
Det har gått noe mer enn to uker siden brannen og mye skjer på Fjærholmen. Politiet friga sent forrige uke branntomten. Vårt forsikringsselskap som håndterer skaden, fikk veldig raskt gjennomført en Miljøsaneringsrapport slik at Entreprenør for rydding av tomten kunne velges og søke igangsettelse. Færder Kommune var superraske og viser god støtte i fremdriften.
Ryddearbeidene vil være ferdig i løpet av denne uken. Strøm er etablert for båtpuss, midlertidig vann er etablert. Båtusett går som planlagt.
Dekket av forsikring
Skader på Seilerstua, Steinstua og Regattakontoret er under oppgradering og dekkes av Gjensidige. Vi benytter anledningen til for egen regning å skifte råtne vinduer, kledning, maling og andre mindre arbeider slik at disse byggene fremstår i helhetlig og god stand.
Det er igangsatt restaurering og oppføring av fire nye toaletter i Seilerstua, vinterisolert og med varme i gulv. Dette vil avhjelpe sanitær inntil vi får etablert flere midlertidige og varige løsninger. Den vedtatte oppgraderingen av dette bygget vil da være komplettert.
Dugnadsarbeidet på brygge og bøyebod er godt i gang, søknad ligger til behandling i Færder Kommune, alt av bærebjelker i stål er bestilt og vi venter spent på godkjennelser før oppstart.



Trenger 70 våtdrakter
Vi arbeider med å skaffe oversikt over alt som gikk tapt i brannen og vurdere hva vi må gjenskaffe for å gjennomføre en god sesong. Dette er en svært omfattende oppgave med verktøyboder, kjøkken, lager, AV utstyr, klubblokaler med innhold, Optimistjoller, RS Quester, J70 osv. osv.
Ny J70 og master er bestilt etter ryddig forsikringsoppgjør. Prosjektet med Vind i Seilene må gå sin gang og vi har leid inn båter frem til sommerferien og må fremskaffe 70 våtdrakter, 50 vester, livredningsutstyr ol. Nybegynnere skal i gang i mai og må ha noen optimistjoller. Vi har fått flere av gavmilde tidligere seilere, hvilket vi setter veldig pris på.
Mye av historien har gått tapt, men en god gjeng har allerede fått oppgaven med å gjenskape det vi kan til et nybygg kommer på plass.

Fortsatt virksomhet
Det som er viktig nå er klubbdrift. Vi har sagt at vi skal gjennomføre med stil, under litt andre forholdangementene må endres noe, vi får ikke til det samme tilbudet på land, men, vi skal vise oss fra vår beste side som alltid, med hyggelige engasjerte frivillige som bidrar godt.
Det er gjennomført møter med firmaer som er spesialisert på brakker og rigger; toaletter, dusjer, kiosk, oppholdsrom, lagercontainere og telt. Tilbud vil hentes inn for basisfunksjoner og ytterligere behov ved større arrangementer. Denne kostnaden må vi selv bære, vi har ikke hatt en avbruddsforsikring.
Vaktlister vil bli utarbeidet som tidligere år, vi er bare litt på etterskudd. Terminlisten er klar, de store arrangementene går i Himmelspretten og Pinsen. Så har vi flere sosiale arrangementer som Nøtterøy Rundt og gjenoppståelsen av Espelundsregattaen - begge med konsert grill og middag etterpå. Endelig Princess NM med noen klassemesterskap, Vestfold Cup, TwoStar anløp, for ikke å glemme Ladies og Gubbe. Her trenger vi masse frivillige, meld dere gjerne. Det er båteiere i brygga og jolleforeldre som må stille obligatorisk, jo flere vi er jo mindre belastning.
Trenger engasjerte medlemmer
Klubbdrift er også økonomi. Vi trenger medlemmer, engasjerte medlemmer, eksisterende og nye. Vi blir ekstra glade nå for familiemedlemskap, mannskap som seiler onsdagsregattaer, det er innført en kategori forelder og junior så vi får dekket mer av materialkostnadene våre osv. All verving er kjærkomment. Det vurderes en medlemsfinansiering/spleis øremerket det nye klubbhuset - mer informasjon kommer. Sponsorveggen kommer opp igjen før sesong, vi ønsker oss flere bedrifter som ser verdien av vårt arbeid. Gode tiltak sikrer vår fremtid.
Styret er opptatt av resultat og likviditetsstyring i dette ekstraordinære året og er beredt på å ta omfattende grep for å planlegge og tilrettelegge for årets drift.
Les også