Utsetter kravet om kjølinspeksjon
World Sailing gir båteierne mer tid til å gjennomføre en svært omtalt nytt krav.
World Sailing, organisasjonen som styrer seilsporten innførte i vinter et krav om at alle båter som skal seile regatta i kategori 3 eller strengere, må få en kyndig person til å sjekke båtens kjølkonstruksjon. Det har vært noen tilfeller hvor båter har mistet kjølen, og Sailing World ønsker å hindre at dette blir et økende problem. Moderne båter er konstruert lettere enn det båtene var på 70 og 80-tallet, og frykter at eiere kan seile med svekket kjølkonstruksjon på grunn av slitasje, eller grunnstøting.
For regatta på åpent hav
Regattaer har ulike sikkerhetskategorier etter hva slags forhold regattaene seiles under. kategori 3 brukes for regattaer på åpent hav, og gjelder Shetland Race og Skagen Race, men også ORCi EM på Hankø.
Juridisk dilemma
De nye reglene sier ikke noe om hva slags kvalifikasjoner en person som utfører en slik sjekk skal ha. Det blir også stilt spørsmål om hvem som skal ta ansvaret om en båt er blitt inspisert, og får problemer med kjølkonstruksjonen. Mange mener at et slik ansvar bør ligge på båteier.
I Sverige og Tyskland er det båteieren som skal utføre sjekken, og det svenske seilforbundet har utviklet en beskrivelse på hvordan dette skal gjøres. SEILmagasinet har laget en norsk versjon av denne sjekken, og den finner du her.
Utsatt krav
World Sailing har oppdatert «Offshore Spesial Regulations» den 15. februar. Kontrollen slik den var / er utformet gjelder nå kategori 0, 1 og 2. For kategori 3 gjelder den fra 1. januar 2023. Kontrollen som kommer vil ha en gyldighet på to år, men skal utføres på nytt, om en båt har vært på grunn.
Slik er regelverket nå:
Mo0,1,2 3.02.2 Effective 1 January 2022: Structural Inspection - Consult the owner’s manual for any instructions for keel bolt checking and re-tightening. The following inspection to be conducted by a qualified person externally with the boat out of the water. Check that there are no visible stress cracks particularly around the keel, hull/keel attachment, hull appendages and other stress points, inside the hull, backing plates, bolting arrangements and keel floors. (See Appendix L - Model Keel and Rudder Inspection Procedure)
Mo3 3.02.2 Effective 1 January 2023, at a haul-out within two years prior to the event, the owner or his/her representative shall inspect the integrity of the keel and rudder following the recommendations in Appendix L.