Alle vil ha karbonmast
Hallberg-Rassy 50 ble lansert med rullemast av karbon, noe «alle» gladerlig betaler to millioner ekstra for.
Hallberg-Rassy 50 har også verdenspremiere på Öppet Varv i slutten av august, selv om båten har seilt siden før jul 2020, og byggenummer fem står inne på verftet for ferdigstillelse. En er alt levert til Norge.
Heftig pristillegg
To millioner kroner svenske kroner må du betale for å få en sort rullemast. Du får en fin bruktbåt for den prisen, men med en pris som starter på 16 millioner, så blir ikke disse to millionene så store pristilegget. I de fleste tilfeller ca 10 prosent. Båten som er utstilt har en prislapp på over 20 millioner kroner.
Mer enn mast
Du får mer end bare en sort mast om du verger dette tillegget. Du får også vant av rod, bedre fall, samt et heftig hydraulisk system for kick, akterstag og fall. Det gjør at du kan trimme med knapper uten at det blir en mengde tamper i cockpiten. Du får også en mastejekk for å sette riggen strammere.
Alle vil ha
Når båten ble lansert på tegninger fikk verftet inn bestillinger på båten med aluminiumsmast, mens etter at båten ble lansert har alle valgt karbonmast som forbedrer seilegenskapene til båten. Det er selden som har utviklet masten som bygges i England, og snart blir denne løsningen også tilgjenglig på 57 foteren, og også på 64 foteren en gang i fremtiden. ¨
Å tilby karbonmast til de mindre båtene kan også bli et alternativ, men et slikt valg vil påvirke totaltprisen langt mer.
Selden forteller at andre verft også er interessert i deres nye karbonmast. Det betyr at karbonmaster nå sprer seg fra avanserte regattabåter over på ekslusive turseilere.
Hallberg-Rassy er nominert til Årets Båt i Europa, og skal prøveseiles av juryen denne helgen i La Rochelle.