Nytt liv for «Halling»
De gamle halvtonnerne står i kø utenfor verftet til Martin Kamperhaug som tryller frem smykker fra gamle vrak. Akkurat nå er det Jan Herman Linges båt utviklet for å seile VM på Hankø i 1983 som har fått et løft.
– «Halling» er en unik båt, og jeg er glad vi klarte å få tak i den, forteller Kamperhaug til SEILmagasinet. Båten ble hentet fra vestlandet i fjor vår, og transportert på lastebil til Grimsøy i Skjeberg. Båten var preget av lite vedlikehold, men Kamperhaug fikk båten kjapt seilklar.
SEILmagasinet fikk låne båten i MK Cup i september, og båten har blitt brukt under søndagsregattaene i vinter.
Et helt VM-felt
– Vi har nå samlet 21 halvtonnere på Grimsøy. 10 av disse har vi restaurert i større eler mindre grad. Noen for kunder, andre på spekk. Vi jobber fremdeles med å skaffe flere båter, og skal til La Rochelle i Frankrike for å se på en der. Vi håper også å få «Heroine» tilbake til Norge fra Sverige, forteller Kamperhaug.
Halvtonnerne som nå er samlet er danner et større felt enn hva som kreves for å holde et NM.
Nytt liv
– Vi tar nå et skikkelig skippertak i «Halling» og gjør den i god stand. Båten skal også holde å bli seilt hardt. Det er mye som må sjekkes og forsterkes. Det går med en del timer, og det nærmer seg 100, forteller Kamperhaug. Det største løftet er å gi båten en splitter ny 15 hk dieselmotor.
Til salgs
«Halling» er hentet og pusset opp på Kamperhaugs regning, og ser at det kan bli vanskelig å gjøre butikk på båten.
– Med kjøp og transport så kom prisen på over 100 000. Like mye koster det med ny motor. Båten har også fått en del nytt dekksutstyr. Med timelønninger så har prisen bikket 350 000 kroner, mener båtfikseren.
Båt med særpreg
Jan Herman Linge tegnet «Halling» for å utnytte IOR-målereglen som var gjeldene på 70 og 80-tallet. Linge forsøkte å lage en størst mulig båt, med mest mulig seil, uten å tippe måletallgrensen for halvtonn-klassen hvor alle båtene seilte likt. «Hallings» spesielle form lurer ikke NorRating, så båten har et langt høyere måletall enn sine jevnbyrdige konkurrenter.
Når vi lånte «Halling» i høst var det ubehagleig å oppholde seg under dekk på grunn av mugg og diesellukt. Den gamle motoren startet, men propellen av irret vekk. Vi måtte derfor seile inn og ut fra brygga.
.