–De mest kompliserte båtkonstruksjone

Juan Kouyoumdjian forklarer i detalj om utfordringene å utvikle en jordarundt båt med foiler. En 60-fots IMOCA.

Publisert

En ny generasjon IMOCA-båter er på vei, og i november vil vi se om konstruktørene har lykkes med å utvikle båtene videre. Før Vendee Globe 2016 fikk disse 60-foterne foiler, men båtene var i bunn og grunn konstruert som forrige generasjon. Foilene var små, og skroget var formet for å gi stor stabilitet.

Skivebom

Frem til Vendee Globe 2020 var det konstruktøren Vincent Lauriot Prévos i VPLP sammen med Guillaume Verdier som hadde skapt båtene som toppet resultatlistene. Etter 2016 opphørte samarbeidet, og til Vendee Globe 2020 hadde VPLP skapt to nye båter, Guillaume Verdier to, Juan Kouyoumdjian to båter, mens Sam Manuard konstruerte sin første IMOCA.

Båtene ble konstruert smalere, med mindre skrogstabilitet, fordi foilene gjorde jobben.

Guillaume Verdier-konstruksjonen «Apivia» ble den raskeste, men det var «Maitre Coq IV» som vant, en båt som ble skapt under navnet «Safran» for 2016. Skipper Yannick Bestaven hadde ikke budsjett til nye foiler, og «Maitre Coq IV» ble seilt eldre teknologi. De store nye foilene fungerte ikke på lens i sørishavet, hvor båtene falt ned fra løftet, og pløyde baugen gjennom bølgene. Dette stoppet opp farten.

NY: Charal II tilhører den nye generasjonen, men Sam Manuard-konstruksjonen har så langt fått bank av eldre Guillaume Verdier-konstruksjoner.
OMBYGD: «Apivia» har fått høvlet vekk litt av baugen for å sprette bedre over bølgene.
NY: «Holcim-PRB» seilte solo og var raskere enn The Ocean race-båeten som seilte med mannskap.

Nye generasjon

Før Vendee Globe 2024 skal det bygges 15 nye IMOCA. Åtte av disse er alt sjøsatt, og skal delta i Route du Rhum i november, samt The Ocean Race i januar.

De nye båtene blir bygget for å klare seg bedre på lens i store bølger. Den nye generasjonen får en bredere og flatere baug slik Sam Manuards «LÓccitane», og foiler mer lik «Hugo Boss», en VPLP-konstruksjon hvor Alex Thomsons lag stod for utviklingen av foilene.

–IMOCA-båtene må konstrueres for å seile godt i lite vind hvor skroget skal fortrenge vannet, i plan hvor skroget fremdeles berører vannet, og flygende, hvor foilene løfter skroget ut av vannet, forklarer konstruktøren. Han mener at IMOCA-båtene er langt mer kompliserte enn America’s Cup-båtene.

KONSTRUKTØR: Juan Kouyoumdjian konstruerte de raskeste Volvo 70-båtene, og står også bak en knippe IMOCA-båter

The Ocean race

The Ocean Race, regattaen som en gang hadde Volvo som sponsor vil ha fem IMOCA-båter på startlinjen i januar. Da har forhåpentlig disse båtene kommet helskinnet tilbake etter Route du Rhum hvor det stiller 36 slike båter på startlinjen.

Det er Guillaume Verdier som i dag er den foretrukne konstruktøren. Hans båt «Apivia» har satt standarden, og har vunnet nesten alt siden Vendee Globe 2020/21. Av de fem IMOCA-båeten som skal seile The Ocean Race har Guillaume Verdier konstruert tre, mens VPLP har konstruert en. Den siste, Guyot Environnement ble lansert som «Hugo Boss» før Vendee Globe 2016, og er en VPLP/Verdier.

UTE: Juan K har konstruert to moderne IMOCA, Arkea Paprec som nå er inaktiv, og Corum L'Épargne som er påmeldt til Route du Rhum.

Første test

I september seilte 28 IMOCA Defi Azimut, en 48 timers regatta. Her var det en solo-klasse og en The Ocean race-klasse. Amerikanske Charlie Enright i 11th Hour Racing Team vant The Ocean Race-klassen, en Guillaume Verdier-konstruksjon, med gamle «Guyot Environnement» på andre plass. The Ocean race-deltager Kevin Escoffier med Holcim-PRB valgte å stille i soloklassen, og seilte raskere enn Charlie Enright som seilte med fullt mannskap. Soloklassen ble vunnet av Charlie Dalin i «Apivia» foran Thomas Rouant i «LinkedOut», begge Charlie Guillaume Verdier-konstruksjoner.

IMOCA-båter i The Ocean race

Båt Skipper Land konstruktør sjøsatt
11th Hour Racing TeamCharlie EnrightUSAGuillaume Verdier2021
Guyot EnvironnementBenjamin DutreuxFrankrike/TysklandVPLP/Verdier2015
Malizia-SeaexplorerBoris HermannTysklandVPLP2022
BiothermPaul MeihatFrankrikeGuillaume Verdier2022
Holcim-PRBKévin EscoffierFrankrikeGuillaume Verdier2022

Nye IMOCA

Navn Skipper sjøsatt Konstruktør
11th Hour Racing TeamCharlie Enright2021Guillaume Verdier
BiotermPaul Meilhat2022Guillaume Verdier
CharalJeremie Beyou2022Sam Manuard
Holcim-PRBKevin Escoffier2022Guillaume Verdier
Initiative-Cæur 4Sam Davies2022Sam Manuard
Maitre Coq VYannick Bestaven2022Guillaume Verdier
Maliza-SeaexplorerBoris Herrmann2022VPLP
Paprec ArkeaYoann RichommeUnder byggingAntoine Koch et Finot-Conq
V and B Monbana – MayenneMaxime Sorel2022Guillaume Verdier

Omdøpte IMOCA med foiler

Navn Skipper Gammelt navn sjøsatt Konstruktør
Bureau ValleeLouis BurtonL’Occitane»2020Sam Manuard
Fortinet-Best WesternRomain AttanasioGitane 162015VPLP/Verdier
GentooJames HaraydaHugo Boss2007Finot-Conq
Groupe ApicilDamien SeguinSafran (Maitre Coq)2015VPLP/Verdier
HublotAlan RouraHugo Boss2019VPLP
La Mie CalineArnaud BoissieresFonica2010VPLP/Verdier
MacsfIsabelle JoschkeSafran2007VPLP/Verdier
MedalliaPip HareBancque Populaire2015VPLP/Verdier
MonnoyeurBenjamin FerréMacif2011VPLP/Verdier
Nexans-Art & FenetresFabrice AmedeoNo Way Back2015VPLP/Verdier
Prysmian GroupeGiancarlo PedoteSt-Michel-Virbac2015VPLP/Verdier
TeamworkJustine MettrauxCharal2018VPLP
Guyot EnvironnementBenjamin DutreuxHugo Boss2015VPLP/Verdier

.