–De mest kompliserte båtkonstruksjone
Juan Kouyoumdjian forklarer i detalj om utfordringene å utvikle en jordarundt båt med foiler. En 60-fots IMOCA.
En ny generasjon IMOCA-båter er på vei, og i november vil vi se om konstruktørene har lykkes med å utvikle båtene videre. Før Vendee Globe 2016 fikk disse 60-foterne foiler, men båtene var i bunn og grunn konstruert som forrige generasjon. Foilene var små, og skroget var formet for å gi stor stabilitet.
Skivebom
Frem til Vendee Globe 2020 var det konstruktøren Vincent Lauriot Prévos i VPLP sammen med Guillaume Verdier som hadde skapt båtene som toppet resultatlistene. Etter 2016 opphørte samarbeidet, og til Vendee Globe 2020 hadde VPLP skapt to nye båter, Guillaume Verdier to, Juan Kouyoumdjian to båter, mens Sam Manuard konstruerte sin første IMOCA.
Båtene ble konstruert smalere, med mindre skrogstabilitet, fordi foilene gjorde jobben.
Guillaume Verdier-konstruksjonen «Apivia» ble den raskeste, men det var «Maitre Coq IV» som vant, en båt som ble skapt under navnet «Safran» for 2016. Skipper Yannick Bestaven hadde ikke budsjett til nye foiler, og «Maitre Coq IV» ble seilt eldre teknologi. De store nye foilene fungerte ikke på lens i sørishavet, hvor båtene falt ned fra løftet, og pløyde baugen gjennom bølgene. Dette stoppet opp farten.
Nye generasjon
Før Vendee Globe 2024 skal det bygges 15 nye IMOCA. Åtte av disse er alt sjøsatt, og skal delta i Route du Rhum i november, samt The Ocean Race i januar.
De nye båtene blir bygget for å klare seg bedre på lens i store bølger. Den nye generasjonen får en bredere og flatere baug slik Sam Manuards «LÓccitane», og foiler mer lik «Hugo Boss», en VPLP-konstruksjon hvor Alex Thomsons lag stod for utviklingen av foilene.
–IMOCA-båtene må konstrueres for å seile godt i lite vind hvor skroget skal fortrenge vannet, i plan hvor skroget fremdeles berører vannet, og flygende, hvor foilene løfter skroget ut av vannet, forklarer konstruktøren. Han mener at IMOCA-båtene er langt mer kompliserte enn America’s Cup-båtene.
The Ocean race
The Ocean Race, regattaen som en gang hadde Volvo som sponsor vil ha fem IMOCA-båter på startlinjen i januar. Da har forhåpentlig disse båtene kommet helskinnet tilbake etter Route du Rhum hvor det stiller 36 slike båter på startlinjen.
Det er Guillaume Verdier som i dag er den foretrukne konstruktøren. Hans båt «Apivia» har satt standarden, og har vunnet nesten alt siden Vendee Globe 2020/21. Av de fem IMOCA-båeten som skal seile The Ocean Race har Guillaume Verdier konstruert tre, mens VPLP har konstruert en. Den siste, Guyot Environnement ble lansert som «Hugo Boss» før Vendee Globe 2016, og er en VPLP/Verdier.
Første test
I september seilte 28 IMOCA Defi Azimut, en 48 timers regatta. Her var det en solo-klasse og en The Ocean race-klasse. Amerikanske Charlie Enright i 11th Hour Racing Team vant The Ocean Race-klassen, en Guillaume Verdier-konstruksjon, med gamle «Guyot Environnement» på andre plass. The Ocean race-deltager Kevin Escoffier med Holcim-PRB valgte å stille i soloklassen, og seilte raskere enn Charlie Enright som seilte med fullt mannskap. Soloklassen ble vunnet av Charlie Dalin i «Apivia» foran Thomas Rouant i «LinkedOut», begge Charlie Guillaume Verdier-konstruksjoner.
IMOCA-båter i The Ocean race
Båt | Skipper | Land | konstruktør | sjøsatt |
11th Hour Racing Team | Charlie Enright | USA | Guillaume Verdier | 2021 |
Guyot Environnement | Benjamin Dutreux | Frankrike/Tyskland | VPLP/Verdier | 2015 |
Malizia-Seaexplorer | Boris Hermann | Tyskland | VPLP | 2022 |
Biotherm | Paul Meihat | Frankrike | Guillaume Verdier | 2022 |
Holcim-PRB | Kévin Escoffier | Frankrike | Guillaume Verdier | 2022 |
Nye IMOCA
Navn | Skipper | sjøsatt | Konstruktør | |
11th Hour Racing Team | Charlie Enright | 2021 | Guillaume Verdier | |
Bioterm | Paul Meilhat | 2022 | Guillaume Verdier | |
Charal | Jeremie Beyou | 2022 | Sam Manuard | |
Holcim-PRB | Kevin Escoffier | 2022 | Guillaume Verdier | |
Initiative-Cæur 4 | Sam Davies | 2022 | Sam Manuard | |
Maitre Coq V | Yannick Bestaven | 2022 | Guillaume Verdier | |
Maliza-Seaexplorer | Boris Herrmann | 2022 | VPLP | |
Paprec Arkea | Yoann Richomme | Under bygging | Antoine Koch et Finot-Conq | |
V and B Monbana – Mayenne | Maxime Sorel | 2022 | Guillaume Verdier |
Omdøpte IMOCA med foiler
Navn | Skipper | Gammelt navn | sjøsatt | Konstruktør |
Bureau Vallee | Louis Burton | L’Occitane» | 2020 | Sam Manuard |
Fortinet-Best Western | Romain Attanasio | Gitane 16 | 2015 | VPLP/Verdier |
Gentoo | James Harayda | Hugo Boss | 2007 | Finot-Conq |
Groupe Apicil | Damien Seguin | Safran (Maitre Coq) | 2015 | VPLP/Verdier |
Hublot | Alan Roura | Hugo Boss | 2019 | VPLP |
La Mie Caline | Arnaud Boissieres | Fonica | 2010 | VPLP/Verdier |
Macsf | Isabelle Joschke | Safran | 2007 | VPLP/Verdier |
Medallia | Pip Hare | Bancque Populaire | 2015 | VPLP/Verdier |
Monnoyeur | Benjamin Ferré | Macif | 2011 | VPLP/Verdier |
Nexans-Art & Fenetres | Fabrice Amedeo | No Way Back | 2015 | VPLP/Verdier |
Prysmian Groupe | Giancarlo Pedote | St-Michel-Virbac | 2015 | VPLP/Verdier |
Teamwork | Justine Mettraux | Charal | 2018 | VPLP |
Guyot Environnement | Benjamin Dutreux | Hugo Boss | 2015 | VPLP/Verdier |
.