Vi visste det ville bli komplisert, men var aldri i tvil, sier Ocean Race sjef Johan Salén.
Seilmagasinet har sakset fra et intervju med Tip&Shaft.
Søndag stiller fem IMOCA-båter til start til den 14.
utgaven av The Ocean Race (tidligere Whitbread og Volvo Ocean Race), på den
første av syv etapper, fra Alicante til Kapp Verde. Samtidig starter seks VO65
The Ocean Race VO65 Sprint Cup som består av tre etapper.
Sammen med Richard Brisius kjøpte Johan Salén The Ocean Race fra Volvo (som fortsatt er hovedpartner) i juni 2018. Når han ser tilbake på de siste fire og et halvt årene forteller han at det har vært en veldig lang prosess å gjennomføre overgangen til et nytt race.
Mange endringer
- Vi måtte endre navn, delvis endre løpsstrukturen og laget, så møtte vi noen store usikkerhetsmomenter mellom Covid og krigen i Ukraina. Men nå som vi er her, kan vi si at dette er en veldig god start, vi har en flott startby, med mye folk, cirka 200 journalister og gjestfriheten er på topp. Alt dette gjør det mulig for oss å glemme de siste fire årene veldig raskt. Vi ser fremover. Men det er sant at det ikke har vært lett. Jeg vet at det gikk rykter for et år eller to siden om at løpet ikke ville finne sted i det hele tatt, men vi følte aldri at det var tilfelle. Og uansett, selv når alt går bra, er det normalt å ha oppturer og nedturer å administrere et arrangement som i seg selv er veldig komplekst med mange elementer, mellom teamene, partnerne og byene og samtidig tilfredsstille kravene til bærekraft. Og selvfølgelig har ikke alle du jobber med de samme forventningene og perspektivene. Det er veldig interessant, men det er ikke alltid lett å få alle på samme side samtidig. Men slik var det også for våre forgjengere. Hvis du snakker med Knut Frostad, Mark Turner eller andre, vil de si at det var krevende å ta de riktige beslutningene og få alle biter på plass. Men det faktum at det er vanskelig gjør øyeblikkene når det fungerer desto mer tilfredsstillende. Vi elsker perioden vi lever i dag.
Erfarent lederteam
I motsetning til tidligere utgaver hvor det var én administrerende direktør, som Knut eller Mark Turner, som tok seg av alt, er de nå to om å dele på ansvaret. Salén jobber sammen med Richard Brisius, de har jobbet sammen lenge og trives med det. De siste 14 månedene har også en tredje person, Mirko Groeschner, vært med i lederteamet. Salén er lite involvert i den operative delen, som forholdet til byene. Han er mer i kontakt med teamene og jobber med regattaens fremtid. - Men vi var aldri i tvil om at vi skulle komme hit, vi visste at det ville bli komplisert, men vi er vant til usikkerheten i denne bransjen, sier Johan Salén.
Rimelig budsjett
De fleste av de fem IMOCA-lagene som er med her har som hovedmål Vendée Globe i 2024. Deltakerantallet i Ocean Race er bare en brøkdel av antall båter som stiller opp i dette racet, trolig rundt 40 båter. Salén tror at selv om det ikke er så veldig mange denne gangen så går det i riktig retning. Flere potensielle lag er til stede denne helgen i Alicante og er superinteresserte i de neste Ocean Race, spesielt fordi tilleggskostnaden i å delta er ikke enorm. Det har blitt anslått, sammen med klassen, til å være mellom 1,5 og 4 millioner euro. Det er en ganske eksepsjonell modell, fordi det ikke er et stort budsjett for en utrolig avkastning. Selv for et lag som har en fransk sponsor, synes dette å være en god investering.
Venter flere til neste race
Salén tror at det kan bli åtte til ti eksisterende IMOCA-lag om fire år, noe som ville vært en god base. I tillegg kommer de mer tradisjonelle lagene fra The Ocean Race til IMOCA-klassen og en annen forretningsmodell. Flere av dem klarte bare ikke å fullføre finansieringen nå, men jobber aktivt for neste gang. Det gjelder lag fra Spania, Italia, Nederland, noen som nå er i VO65-flåten, andre som ikke er det.
Det har inntil nylig vært snakk om det spanske laget Mapfre. De var nær ved å signere, men dessverre ble det ikke noe av. - Jeg skjønner ikke helt hva som skjedde, vi planlegger å diskutere det litt her med Pedro Campos' spanske lag, sier Salén. Også et samarbeid mellom et fransk team ledet av Louis Burton og Servane Escoffier, og et nederlandsk fra det tidligere Brunel-laget gjorde et hederlig forsøk, men lyktes ikke med finansieringen.
Sprint Cup
The Ocean Race kunngjorde veldig sent at VO65 klassen ville delta på et redusert nivå, i VO65 Sprint Cup. - Dette var ingen lett avgjørelse, sier Salén. - Vi hadde en gruppe på seks lag som ønsket å delta i denne utgaven, men som ikke alle hadde fullført finansieringen. De fortalte imidlertid at de skulle være klare til å fortsette om fire år. Hvis vi ikke hadde gjort noe, var risikoen at de ville miste motivasjonen til å fortsette inn i IMOCA, så denne muligheten lar oss fortsette å jobbe med dem for fremtiden. Den andre tingen er at for byene som arrangerer The Ocean Race VO65 Sprint Cup og for arrangementet som helhet, er det bedre å ha flere båter. Men totalt sett er det et godt eksempel på vanskelighetene vi har møtt på denne utgaven, det var så mange forskjellige synspunkter, men til slutt har det fungert bra. Og valget av etapper ble diktert av reglene for World Sailing, noen båter kunne ikke delta under OSR 0, noe som ekskluderte en del av løpet. Etapper 1, 6, 7 kan kjøres under OSR 1.
80 - 90 millioner euro
Hovedinntekten kommer fra byene, med en betydelig investering fra dem for å ta seg av mellomlandinger, slik det er her i Alicante. I tillegg er det én hovedsponsor, Volvo, samt private partnere, alle med ulike nivåer av engasjement. - Det er litt vanskelig å gi detaljene og det nøyaktige tallet, sier Salén, - men jeg vil si at sammenlignet med budsjettet til forrige utgave, da vi hadde noen flere partnerskap, er årets litt høyere, men ikke langt. Tar man med alt dreier det seg om 80-90 millioner euro.
Alicante med avtale for 2027
Det som er helt klart er at neste Ocean Race starter om fire år. Man vet ennå ikke stoppestedene, bortsett fra Alicante fordi de allerede har inngått en avtale. Også varigheten vil være den samme som i år, og man fortsetter med IMOCA. - Vi vil også fortsette med The Ocean Race Europe, som vi ønsker å utvikle. Tanken er å lage neste utgave på slutten av sommeren 2025, med start i Nord-Europa, og med en varighet på rundt seks uker med opphold i seks eller syv byer og en målgang i Middelhavet. Det blir i IMOCA, vi vet ikke enda om det blir en annen klasse.
De populære VO65 er ti år i dag, fjorten om fire år, så det er tvilsomt at disse får delta i en jordomseiling. For The Ocean Race Europe i 2025 er det fortsatt muligheter for disse båtene.
Nye regattaer
Salén og Brisius og deres partnere vurderer å gjøre noe i Asia, og tenker også mer på en bemannet transatlantisk regatta på lang sikt, men for øyeblikket er ingenting hugget i sten, sier Johan Salén. Det ryktes imidlertid at flere IMOCA-båter er interessert i å slå seg sammen med The Ocean Race på etappen fra Newport R.I. til Aarhus allerede i årets seilas.