Amerikansk, fransk eller tysk?
Boris Hermann med mannskap vant havneregattaen, men han vil møte tøff konkurranse på første etappe av The Ocean Race.
Om vi ser historisk, så er det 11th Hour Racing som bør ha best mulighet til å vinne første etappe av The Ocean Race. Det har vært lagene som har hatt mest tid til forberedelser som har hatt en fordel fra start, men denne fordelen har krympet utover regattaen.
IMOCA er krevende båter, og det tar lang tid før en båt er optimalisert.
Forventet sterk
Skipper Charlie Enright har jobbet med dette prosjektet siden har krysset målstreken i Volvo Ocean Race 2018, og da han seilte regattaen i 2014-2014 var han skipper på det yngste laget.
Amerikaneren har lært seg overgangen til IMOCA-båtene i Frankrike, og seilt disse shorthanded. Han var den første til å få den nyeste IMOCA-båten på vannet, og den eneste som har disponert to IMOCA-båter under oppkjøringen. 11th Hour Racing kjøpte Alex Thomsons «Hugo Boss», en båt som deltar under The Ocean Race som GUYOT environnement.
Charlie Enright har med seg sveitsiske Justine Mettraux som imponerte under Route du Rhum, og Simon Fisher som navigatør, og Jack Bouttell som vaktkaptein.
Charlie Enright var ikke med på Rout du Rhum, som ver en stor risiko. Men soloseilasen over Atlanteren var også en god arena for å sammenligne fart og utstyr, og kan ha vært et feilvalg.
«11 th Hour Racing» er en IMOCA konstruert av Guillaume Verdier, som er en trygghet for en rask og solid båt.
Tyskland håp
Boris Hermann fikk skader på foil under Route du Rhum, og laget har stått på hodet i desember for å produsert nye. Disse er ikke skikkelig testet ut. De nye foilene har en rundere form, som skal gi et mer selvregulerende løft.
Tyskeren imponerte ikke under Route du Rhum. Han var også svært forsiktig under havneregattaen, men hadde flaks og vant.
Tirsdag var det treningsregatta i litt mer vind enn under havneregattaen. En film på sosiale medier viser «Melizia» fly forbi « 11th Hour».
Hermann har fått VPLP til å konstruere sin båt, et valg han så langt har vært alene om i IMOCA-klassen. Tyskeren har satset på holdbarhet og komfort, og har en mer solid båt, med en større cockpit enn sine konkurrenter. En cockpit mer egnet for et helt mannskap.
Hermann har gjort andre valg. Dert kan slå ut to veier.
Den tyske båten har en internasjonal besetning. Engelske Will Harris har i lengre tid vært sentral person. En IMOCA må tydeligvis ha med en franskmann, og den rollen tar Nicolas Luven. Nederlandske Rosalin Kuiper er det kvinnelige førstevalget.
Sveitsisk båt uten sveitsere
Kevin Escoffiers båt sank under Vendee Globe, men nå har han kjøp seg ny båt, eller han plukket opp et havarert prosjekt, og fikk en gunstig deal. Holcim er et sveitsisk selskap, og derfor har båten byttet flagg. «Holcim - PRB» ble igangsatt av et amerikansk lag for The Ocean Race. Escoffier fikk modernisert baugen på Guillaume Verdier-konstruksjonen, og bør være en rask og moderne båt. Escoffier kjøpte båten med tanke på Vendee Globe, men sponsoren ønsket at han skulle seile The Ocean Race, og to utfordringen. Han imponerte stort under Route du Rhum.
Han har fått med seg engelske Sam Goodchild som ble skadet under starten av Route du Rhum. Den kvinnelige seileren er Abby Eller som debuterte i Volvo Ocean Race alt i 2001, om bord på «Amer Sports Too». Fabien Delahaye er andre franskmannen om bord.
Helfransk båt
Paul Meilhat er en franskmann som liker å seile med andre. Han vant Route du Rhum i 2018, men droppet Vendee Globe i 2020 for å satse på The Ocean Race. Meilhat har hatt minst tid i båten, og laget hadde aldri seilt samen før havneregattaen sist helg. «Biotherm» er en båt vi kan forvente å starte litt tregt, men bli raskere under veis. Får den en knallstart kan dette bli en vinner.
Meilhat har fått støpt sin båt i formen til «LinkedOut», båten som vant Route du Rhum. Denne båten er igjen bygget etter tegningene til Guillaume Verdier den gangen regattaen het Volvo Ocean Race, og de ville utvikle etterfølgeren av VO65. Også Meilhat har modifisert baugen, slik at den gamle konstruksjonen er opp til moderne standard. Meihat holder vekten på sin båt hemmelig, men den skal være veldig lett.
«Biotherm» er den eneste båten som ikke har North Sails. Meilhat har valgt den franske seilmakeren Incidence Sails. Det kan være at de har tenkt utenfor boksen, og kommet opp med med noe smart.
Europeisk lag
GUYOT environnement - Team Europe er den eneste gamle båten. Den ble bygget som «Hugo Boss» i 2015, men dette var en båt som viste vei for utviklingen av klassen. «GUYOT environnement» er tyngre enn de nye franske, men vel innseilt.
Både franske Benjamin Dutreux og tyske Robert Stanjek er skippere. Franskmannen med erfaringen fra havseilas og tyskeren fra baneseilas. At halvparten av mannskapet er skippere kan bli en feilvurdering.
Annie Lush er lagets kvinnelig seiler, en sterk profil i England, og en dame som også seilte med på «SCA» i 2014 «Brunel» i 2017. Phillip Kasüke er fjerde mann om bord.
Utfordrende start
Prognosene tilsier at det blir kryss ut Middelhavet, 350 nm. Mandag formidag kan det bli stopp, men så fyller det på med mye vind fra vest. Første etappe er på over 1800 nm, og med en gang de er i Atlanterhavet får de medvind hele veien til Kapp Verde.
.