To søstre i tet
«Paprec Arkéa» og «For People» er to nye IMOCA støpt i samme form. De to virker å ha en fartsfordel.
«Paprec Arkéa» og «For People» med Yoann Richomme og Thomas Ruyant som skipper ligger I tet under Transat Jacques Vabre, og virker å være de raskeste IMOCA-båtene for øyeblikket. «Paprec Arkéa» ble sjøsatt i februar, og «For People» noen uker senere. Nå ligger Thomas Ruyant og Morgan Lagraviére først med Yoann Richomme og Yann Eliés hakk i hel. De to ser ut som å holde ganske lik fart og nesten helt lik vinkel, mens de jibber seg sørover mot Martinique. De har 1200 nm igjen til mål.
Samme form
«Paprec Arkéa» og «For People» er konstruert av Finot Conq sammen med Antoine Koch. Dette er Finot Conq første IMOCA på over 20 år, og deres nye båter ser ut til å ha en fordel fremfor VPLP-konstruksjonene og Guillaume
Verdier som har dominert de siste 10 årene.
«Paprec Arkéa» og «For People» har samme skrog, samme foiler og samme ror. Kjøl og rigg er entype, så dette deler de osgå. Ulikheten ligger i cockpiten som er helt lukket på «Paprec Arkéa».
Under utviklingen av båtene ble det lagt vekt på at båtene skulle ha mindre våt flate. Også få mindre sjø på dekk. Disse to er også smalere.
Gode seilere
Det er Thomas Ruyant og Charlie Dalin som har dominert IMOCA-seilingen etter Vendee Globe. Nå har Dalin en helseutfordring som gjorde at han brøt Transat Jacques Vabre rett etter start. Yoann Richomme er ny i miljøet, men har dominert Class-40 klassen.
Ruyant er en del av et to-båts lag. Ruyants gamle båt «Linked Out» er fortsatt en av de raskeste, og den heter nå «For the planet». Her er Sam Goodchild skipper, og har med seg konstruktør Antoine Koch. Koch er nok svært fornøyd med regattaen plasseringer. Han og Goodchild ligger på tredjeplass, med bare sine egne konstruksjoner foran.
Mange nye
På plassene bak finner vi «Initiatives Cæur» og «Charal», to nye Sam Manuard-båter. «Charal» er en ny konstruksjon, mens «Initiatives Coeur» er bygget i formene til «L’Occitane» som seilte Vendee Globe i 2020/21. Her er Sam Davies skipper, og beste jente for øyeblikket. «L’Occitane» er nå omdøpt til «Bureau Valle», mens dagens «L’Occitane» er tidligere «Apivia». Den nye «L’Occitane» seiles av Clarisse Cremer som ligger på en 9. plass.
Av de som seilet The Ocean Race er det Boris Hermann som ligger best med sin «Malizia» han ligger foreløpig på en 7. plass.
Justine Mettreux som leder tidligere denne uken har falt til en sjette plass. Hun seiler gamle «Charal» og ligger plassen bak nye «Charal».