SNUR: Francois Gabart avbryter og vil vente på en bedre prognose for å sette ny jorda rundt rekord.

Gabart avbryter, mens Coville fortsetter

Francois Gabart lå søndag 250 nm foran rekorden, men likte ikke værprognosene i sør.

Publisert Sist oppdatert

Det er to årsaker til at Francois Gabart og mannskap om bord på trimaranen «SVR-Lazartigue» gir opp forsøket på å sete ny rekord rundt jorda, Jules Verne Trophy. Det ene er vindprognosen, det andre er problemer med båtens største forseil. Seilet blir av Francois Gabart omtalt som gennaker, men vi vil nok sakt en Code 0. 

Siden «SVR-Lazartigue» startet torsdag morgen, og holdt en snitfart på hele 37,2 knop siden start, og hatt hastigheter opp mot 50 knop. Francois Gabart snudde 600 nm fra ekvator, og er forventet tilbake i Frankrike 28. desember. Gabart mener det er bedre å starte i januar med et bedre utgangspunkt. 

FORSØKER: Thomas Coville gir ikke opp, og har nå passert Kanariøyene og ligger foran rekorden.

Thomas Coville foran rekorden

Coville og mannskap startet kvelden 20. desember med trimaranen «Sodebo Ultime3». Etter to døgn og 11 timer har de nå passert Kanariøyene, og 94 nm foran rekorden. 

For å slå rekorden, må «Sodebo Ultime3» være tilbake i Den Engelske Kanal før 30. januar 2025 på 21:05.

Rekorder å slå

Til Ekvator : 5 dager, 18 timer, 59 minutter

Til Kapp det Gode Håp: 12 dager 19 timer, 28 minutter

Kapp Leeuwin : 17 dager, 6 timer, 59 minutter

Kapp Horn : 26 dager, 15 tmer, 45 minutter

Tilbake til Ekvator : 35 dager, 4 timer 9 minutter

Ultime 32/23

 Trimaranene er konstruert etter en boksregel med maksimal lengde på 32 meter, og bredde på 23 meter. De er bygget for å kunne håndteres shorthanded, double eller single. 

Fartøyene er avanserte karbonkonstruksjoner på 15 tonn. Riggen er 36 meter høy, og bærer opp mot 600 kvadratmeter med duk. Bare masten veier 1,2 tonn. 

De mest moderne utgavene har foiler som løfter hele konstruksjonen ut av vannet. Flyhøyden kan justeres, noe som gir en stabil og effektiv foiling. «SVR-Lazartigue» begynner å foile i 22 knops fart, og det krever en vindstyrke på 12-14 knop (6-7 m/s). 

Ultime-trimaranene foiler perfekt opp til en bølgehøyde på tre meter. Er det mer sjø så seiler disse fartøyene delvis på foilene. Da vil de eldre båtene klare å holde følge

Den store fordelen med foiler er under 25 knops vind, og spesielt på kryss. Mens de eldre båtene gjør 22 knop, vil en som foiler gjøre 28 til 30 knop. 

JULES VERNE TROPHY

Jules Verne-trofeet ble satt opp i starten av 1990-tallet hvor man ville forsøke å seile jorden rundt på under 80 døgn. Start og mål er en linje mellom Ushant i Frankrike og Lizards Point i England.

I 1993/1994 seilte «Commodore Explorer» distansen på 79 døgn, som gir 11,35 knop i snitt. Etter den gangen er rekorden slått syv ganger.

Den nåværende rekorden ble satt 27. januar 2017. «Idec Sport» brukte bare 40 døgn, 23 timer og 30 minutter på runden rundt jorden. Det var 4 døgn, 14 timer, 12 minutter og 23 sekuder raskere enn Loick Peyron og »Banque Populaire V»s verdensrekord fra 2012. Om bord i «Idec Sport« var Francis Joyon, Clément Surtel, Alex Pella, Bernard Stamm, Gwénolé Gahinet og Sébastien Audigane

Den teoretiske distansen rundt jorden er på 22 461 nautiske mil, men «Idec Sport» måtte ta omveier for å finne et ideelt spor. De seilte 26 412 n mil, noe som gir en utseilt hastighet på 26,85 knop.

Hadde de seilt korteste vei, ville snittfarten vært på 22,84 knop.

Det neste nå er å seile under 40 døgn, dobbelt så raskt som på 1990-tallet.