Vi tester keramisk coating
Har du farget skrog, så har du også en tøffere vårpuss. Noen har valgt å lakkere skroget, andre har foliert skroget. Keramisk coating kan også være en mulighet. Det tester vi ut.
Polarshine Marine Surface Protection Kit fra Mirka heter produktet vi nå tester ut. Det koster ca 1900 kroner, og består av en vaskespray, og en flaske med keramisk coating, eller keramisk lakkforsegling.
Lakkforsegling er populært på bil, men påføres gjerne av profesjonelle. Lakkforesglingen danner en steinhard hinne som også er hydrofobisk.
Løsningen fra Mirka kan du legge selv, og det har vi nå gjort. Tiden vil vise hvor lenge gelcoaten er blank og fin.
Godt grunnarbeid
Vi har testet ut mirakelmiddelet på hekken. Før det kunne legges måtte gelcoaten være strøken.
Å polere er egentlig å slipe. Å rubbe er å polere med litt grovere guffe. Om du skal gå enda mer brutalt til verks, så er det å vannslipe.
Både Mirka og 3M har slipepadder som du får i ulike korninger. Jeg hadde slike slipepadder fra Mirka liggende, men bare i 3000 og 4000 korning. Med 4000 korning, så nærmer du deg rubbing.
Tidligere har jeg brukt eksentersliper når jeg har vannslipt. Nå brukte jeg drill. Da går det raskere.
.
Spray og tørk
Hekken ble bra, men ikke perfekt. Etter vannsliping og vask så sprayet jeg på Polarshine® Marine Final Finish som fulgte settet. Det fulgte også med to mikrofiberkluter.
Marine Shield, eller selve lakkbeskyttelsen, legges på en fuktet flate. Jeg brukte en sprayflaske med vann først. Lakkbeskyttelsen legges enten på svampen som følger settet, eller sprayes direkte på skroget. Jeg sprayet direkte på skroget, og jevnet ut med svampen.
Etter det skal skroget spyles med høytrykkspyler. Uten vann på brygga var det umulig. I stede brukte jeg sprayfasken med vann. Dette skal så tørkes vekk med en mikrofiberklut. Da ble det fint.
Lang holdbarhet
I reklamen heter det at keramisk coating kan holde i 2-3 år. Det skal gjøre at jeg med blått skrog skal få det langt enklere i tiden fremover. Fungerer dette bra, så skal jeg legge det over hele skroget. Det blir da en langt billigere løsning enn å lakkere, eller foliere skroget. I SEILmagasinet har vi skrevet om en X-362 Sport på Vestlandet som fikk keramisk lakkforsegling, og det har fungert bra. Dette ble gjort profesjonelt. Jeg har troen.