Mindre tøff Bohusrace
Segelsällskapet Viken-Ägir tar ett rev, og gjør regattaen kortere.
Etter flere år med kulling eller vindstille, så blir nordlige vendepunkt Strömstad, og ikke Tresteinene utenfor Hvaler i Norge. Banen blir med det ca 20 nm kortere. Forandringen er gjort for å få øke sjansene for at flere båter klarer å gjennomføre regattaen. I sommer var det bare 10 av 64 båter som fullførte. Starten går fra Udervalla, ut mot Marstrand, rundt Hätteberget. Så innom Fjällbacka, opp til Strömstad, og sydover og i mål i Smögen. Banen er nå på 145 nm.
Svensk mesterskap
I samarbeid med Svenska Havskappseglingsförbunde så arrangerer Segelsällskapet Viken-Ägir Svensk Mesterskap i forbindelse med Bohusracet. Banen er den samme, men deltagerne i mesterskapet starter i egen startgruppe, 10 minutter etter.
Bohusracet Light
Nytt i 2025 er også en kort versjon av Bohusracet. Banen går på samme sted i første del, men deltagerne går i mål i Smögen. Arrangøren gjør det mulig for seilerne å bytte bane underveis, og om det er lite eller mye vind, så kan de avkorte regattaen, og samtidig fullføre. Bohusracet Light er 68 nm lang.
Det er også egen turklasse for båter uten SRS-målebrev. Påmedlingen til Bohusracet 2025 er åpnet. Påmedling før 31. mars gir lavere påmeldingsavgift.
Mer om Bohusracet