RM-Yachts fornyer
RM 1380 er RM-Yachts nye flaggskip. Båten skal seile i løpet av sommeren.
RM 1380 er den første nye modellen etter at RM-Yacht ble tatt over av Grand Large-gruppen etter at verftet gikk konkurs. 1380 blir verftets største modell, selv om skroget blir noen centimeter kortere enn 1370 som den erstatter. Båten blir som de andre modellene, bygget i epoxy og kryssfiner.
Nyheten er konstruert av Marc Lombard og viderefører stilen fra 1180 med en mer moderne baug. Byggemetoden skal gi et sterkere og lettere skrog enn glassfiber. 45-foteren skal veie under 10 tonn.
Båten kan leveres med to, tre eller fire lugarer. Den får også to ror og to kjøler, som verftet er kjent for, eller med en svingkjøl. Med to kjøler er dybden kun 1,95 meter, mens med svingkjølen er den hele 3,35 med kjølen ned, eller 1,45 med kjølen sving bak opp under skroget.
Båten er utviklet med tanke for langtur, og verftet vil kunne tilby båten utstyrt for et slikt formål. RM 1380 får også en nedvippbar badeplattform, noe som er nytt fra verftet.
Prisen på RM 1380 starter på €357.000 uten moms. Det blir ca 4,5 millioner med moms. En slik båt fortjener mye utstyr og da går det kjapt en million kroner ekstra.
RM 1380
Hull length | 13,30 m |
Overall length (with bowsprit) | 14,40 m |
Max Beam | 4,53 m |
Air draft | 20,50 m |
Twin keels draft | 1,95 m |
Lifting keel draft | 1,45 m / 3,35 m |
Light displacement (twin keels) | 9.800 kg |
Light displacement (lifting keel) | 9.700 kg |
Mainsail | 55 m² |
Furling Genoa | 55 m² |
Staysail | 33 m² |
Gennaker | 110 m² |
Downwind gennaker | 130 m² |
Asymmetric spinnaker | 150 m² |
.
.