The Ocean Race

The Ocean Race 2022-23 - Ombord Team Holcim - PRB. Abby Ehler.

På vei inn i kulingen

Båtene i The Ocean Race seiler inn i det siste store lavtrykket før Kapp Horn. Det blir tøft.

Publisert Sist oppdatert

I 50 år med The Ocean Race, har seilere sett på seilingen mellom Cape Town og Kapp Horn, dypt i de sørlige breddegrader, som den største utfordringen i jorden rundt seilasen. Feltet har nå 1200 nm igjen til Kapp Horn som de antagelig vil runde natt til mandag.

Grov sjø

Rundingen av Kapp Horn markerer slutten på seilingen i de sørlige breddegrader, hvor lavtrykkssystemene følger hverandre, uhindret av landmasser og hvor kulingene bygger fryktinngytende bølger. Dessuten er frykten for Isfjell betydelig. Etappen kulminerer med en sving rundt Kapp Horn, der landet stikker så langt som til 56-graders sørlig breddegrad, og vind og bølgene gjennom Drake Passage, en smal passasje i området mellom Søramerika og Antarktis kan være spesielt krevende.

– Seilerne går sannsynligvis inn i de tøffeste dagene i seilasen så langt, med svært aggressivt vær mellom nå og Kapp Horn på slutten av helgen, sa regattasjefen Phil Lawrence.

– Vinden kommer til å øke til over 30 knop, med vindkast på 40 knop, og vi kan forvente 6 til 7 meter bølger på fredag og lørdag, sa Christian Dumard, meteorolog for The Ocean Race.

– Jeg tror vi kan forvente at feltet vil holde seg et stykke nord for eksklusjonssonen for for is å unngå de verste forholdene ettersom vinden blir enda sterkere.

Dumard sa at under innseilingen mot Kapp Horn i helgen vil vinden være sterk, 25 knop eller mer, før den avtar dramatisk, og bølgene modereres.

– Cape Horn er et stort mål for alle som er lidenskapelig opptatt av offshore seiling. Det er toppen, sa Francesca Clapcich, mannskap på «11th Hour Racing Team» men som ikke er om bord for denne etappen, likevel tilgjengelig for media torsdag for å reflektere over opplevelsen hennes tidligere seilaser.

Tett konkurranse

På havet er konkurransen fortsatt veldig tett, med «Biotherm» som ligger 40 nautiske mil sør for «Team Holcim-PRB» og «Team Malizia» som er så tett sammen at de ser ut til å være oppå hverandre på rgrafikken i trackingsystemet. «11th Hour Racing Team» har falt litt av tempoet på torsdag, nå omtrent 30 mil bak vest.

«Biotherm», som ledet 1500 UTC, fikk en rift i en av forseilene, forklarte kipper Paul Meilhat i et fransk intervju: - Vi hadde to rev og liten Code 0. Det var en stor bølge og vi fikk en «nose dive». Da båten kom ut av den var seilet praktisk talt revet i to ved foten.Vi klarte å rulle det og legge det tilbake i sekken, og så heist vi et mindre seil.

- Dette var vårt første varsel om det store lavtrykkssystemet som venter oss. Jeg tror det vil kunne repareres i Itajaí, men nå vil vi ikke være i stand til å fikse det til sjøs.

Dette blir neppe det siste av dramaer de neste dagene - innseilingen til Kapp Horn gir nesten alltid en siste utfordring.

Fakta om The Ocean Race

The Ocean Race seiles i IMOCA, en båttype utviklet for shorthandedseiling I Frankrike. Under The Ocean Race vil det være fire seilere om bord, pluss en mediemann. Det blir trangt på en båt utviklet for en, eller to. IMOCA-båtene har overbygget cockpit som gir langt bedre beskyttelse.

Det deltar fem lag, 11th Hour Racing Team fra USA med Charlie Enright som skipper, Guyot Environnement med franske Benjamin Dutreux og tyske Robert Stanjek som ledere, Tyske Team Malizia med Boris Hermann som skipper, Franske Biotherm Racing med Paul Meilhat som skipper og sveitsikse Holcim – PRB med Kevin Escoffier som skipper.

De fem IMOCA-båtene skal seile jorda rundt, 32 000 nautiske mil, fordelt på syv etapper. Starten går fra Alicante, Spania, 15. januar. Regattaen går over fem måneder. Det er 14 gang regattaen arrangeres, en regatta som tidligere het Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race. Regattaen avsluttes i Genova, Italia i slutten av juni.

VO65, båttypen som ble brukt under de to forrige regattaene vil kun seile noen tre etapper, The Ocean Race VO65 Sprint Cup. Her deltar det seks båter.

.