Kommentar

MOTVIND: «Xoco» er klar for tøffere forhold enn det her.

– Ett døgns kamp til Skagen

Årets Skagen Race kan bli like tøff som den i 2019. Da gjennomførte bare 20 av 209 båter.

Publisert

«Gameplan» er laget, og det forteller om en utfordrende seilas. X-362 sport «Xoco» er seiler den minste doubelhanded-klassen med start 15.40. Overslagsberegning sier at vi vil bruke ett døgn til Skagen.

Ut Oslofjorden

Det kan bli en rask start med en times skarp slør mot Horten. Da øker vinden fra hyggelig til frisk, og det kan være lurt å sette et rev alt nå. Vinden vil øke utover kvelden. Planen er å holde styrbord halser så lenge som mulig, og kanskje gå på innsiden av Missingene og Søstrene på Østfold-siden. Vi vil passere Rauer ved 20-tiden og da er vinden på det sterkeste onsdag kveld.

KURS: 124 nm i kraftig motvind, motstrøm og regn. Regattaen er beregnet å ta 24 timer med 36-fots X-Yacht.

Spørsmålet er om vi skal gå på innsiden av Torbjørnskjær eller utsiden. Dette er svært grumsete farvann. Når regnet kommer ved midnattstiden skal vinden dreie mot syd. Da er det en fordel å ligge så langt øst som mulig å få løft på babord halser.

Et alternativ er å seile på innsiden av Koster, men her kan vinden dreie mer sør, og gi dårligere høyde på styrbord halser. Strømmen kan også renne sterkt i denne dype passasjen.

Nedover svenskekysten

Regnet kommer før midnatt og vil vare i alle mørkets timer. Det er da vinden er fra syd, og det gir muligheter for korte slag nær kysten. Dette vil kreve mye oppmerksomhet og liten hvile.

Ved lysningen dreier vinden mot vest. Vi regner med at vi da har passert Väderöarne og få glede av litt slør mot Sørgrunberget som vi skal runde før vi setter kursen mot Skagen.

Nå øker også vinden og vi planlegger å sette det andre revet i storseilet. Her kan det også bli litt tid til hvile og mat. Med redusert areal i storseilet vil båten bli lettere å styre. Farten vil øke, og det vil dermed også den effektive vinden. Det er meldt vindkast opp mor 16 m/s. Med høy fart blir det nesten 20 m/s over dekk.

Gameplan «Xoco»

Kl Sted Vindstyrke Vindvinkel Seil Neste wp Kurs distanse est. Tid Halser
15:40Holmestrand6-10 m/sSør sørvestSkarp slørFokkHorten1165,5 nm50 minStyrbord
16:30Horten8-13 m/sSør sørvestKryssFokk, 1. revRauer16015 nm3 timerStyrbord
20:00Rauer11-15 m/sSør sørvestKryssFokk, 1. revKoster15020 nm3 timerStyrbord
24.00Koster10-12 m/sSørKryssFokk, 1. revVäderöarna16720 nm5 timerStyrbord/babord
05:00Väderöarna9-14 m/ssørKryssFokk, 2. revSørgrunberget17824 nm5 timerStyrbord/babord
10:00Sørgrunberget12-16 m/svestStikk i skjøtetFokk, 2. revSkagens rev20434 nm5 timerStyrbord
15:00Skagen rev13-21 m/svestkryssFokk, 2. revMål2325 nm1 timestyrbord
16:00Mål

.

Mot Skagen

Det er 39 nm fra Sørgrunberget til mål. Vi beregner å runde kl 10.00 og vil klare å stå opp. Strømmen kommer første på le baug og vil føre oss nordover som hjelper oss på høyde. Vi kan antagelig ta et lite stikk i skjøte som vil gi økt fart. Midt mellom Sørgrunberget og Skagen vil vi møte strømmen som kommer fra Skagen og den vil treffe lo baug. Det vil flytte oss østover, og gjør at vi sannsynligvis må krysse et siste lite stykke mot mål.

Vinden vil øke, og ifølge yr så vil vi se vindkast opp mot 21 m/s før vi er i mål. Den bør vi krysse mellom kl 15.00 og 16.00 på torsdag ettermiddag, etter ett døgns tøff seilas.

Som i 2019

For tre år siden gikk starten 30. mai. Da var det meldt et vær som er temmelig likt det som er meldt nå. Det var friskt, men fine forhold ut fra start. Vinden skulle øke til 14 m/s utover natta med regn. Vindretningen var mer gunstig om natta med ves-sørvest, men dreide mot sør på torsdag formiddag, når feltet la kursen mot skagen. Det var meldt 14 m/s. Først på ettermiddagen dreiet vinden mor vest, og falt til 10 m/s.

Tar det som en skole

«Xoco» skal være på startlinjen. Planen er klar, men vil ikke på død og liv fullføre. Vi seiler med sprayhooden oppe, og håper det vil gi mer krefter og energi. Vi tar det som det kommer, og håper å lære mye. Det fine med regattaseiling er at vi lar oss presse ut i det ukomfortable, som gir oss kunnskaper og trygghet om vi får smaken av utrivelige forhold senere. Det blir interessant å se hvordan båten klarer seg, og hvordan vi som mannskap vil holde ut.