Tidligere strengt forbudt, men nå anbefalt ved spekkhoggerangrep
Langturseilerforeningen Crusing Association har sammen med forskergruppen GTOA kommet med oppdaterte råd ved spekkhoggerangrep. Spanske myndigheter har foreløpig forbudt et av tiltakene.
Crusing Association og forskergruppen GTOA samler inn informasjon fra de mange spekkhoggerangrepene utenfor den Iberiske halvøyen. Basert på dette har de kommet med oppdaterte råd. Rådene er som følger:
- Koble fra autopiloten for å unngå skade og la roret/rorkulten gå fritt. Hold hendene unna hjulet eller rorkulten for å unngå skade
- Stopp båten og ta ned seil
- Prøv å gå sakte i revers – hvis forholdene tillater deg å gjøre det på en trygg måte
- Ta kontakt med myndighetene på VHF 16 eller på telefon
- Hold deg mest mulig ute av synet til spekkhoggerne for å unngå at de får oppmerksomhet
- Sørg for å alltid holde ett godt grep når du beveger deg rundt båten, dette gjøres for å forhindre skade ved fall, og for å minimere risikoen for mann over bord.
- Etter at interaksjonen har opphørt – vent i flere minutter slik at spekkhoggerne kan bevege seg bort fra området uten at interessen gjenvinnes.
Motor i revers
Rådene blir kontinuerlig oppdatert og har til hensikt å unngå skade på mannskap, båt og spekkhoggere. Det spesielle er at det har kommet inn et råd om å sette motoren i revers. GTOA-forskere mener at å stoppe båten reduserer spekkhoggernes interesse og at å sette inn revers sakte og jevnt i noen minutter vil tillate disse svært intelligente og smidige hvalene å bryte rutinen og holde seg unna propellen og dermed også roret. Hastighet på to til tre knop anbefales. Forskerne håper at tiltaket vil redusere tiden spekkhoggerne oppholder seg ved båtene. En typisk interaksjon mellom spekkhogger og båt varer 30-40 minutter. Seilmagasinet har tidligere skrevet om franske seilere som satte motoren i revers, uten at det ble suksess.
Foreløpig ikke godkjent i Spania
Portugisiske myndighetene har godkjent handlingen, men spanske myndigheter har foreløpig ikke godkjent tiltaket. Spansk lovverk har et strengt lovverk i forhold til at spekkhoggere ikke skal forstyrres. Forskergruppen påpeker at det å bakke i høy hastighet med uregelmessige retningsendringer neppe vil anses som lovlig av noen av de relevante myndighetene, og at en slik kraftig handling ikke ser ut til å være nødvendig for å avslutte en interaksjon.
.