Stopp båtens sig med en pullert

Du trenger ikke å kunne en knute for å stoppe farten til en stor båt som legger til kai.

Publisert Sist oppdatert

Å legge til kai kan være et mareritt. Alt som kan gjøres i god tid, bør gjøres i god tid. Når planen er lagt, fendere plassert, og fortøynningstamper er klare på dekk, så gjenstår det mest kompliserte. Å få feste fra båten til land. 

Legg til med spring

Den beste måten å legge til kontrollert er å bruke spring. Springet fester du i midtre kryssholt. Da kan du kontrollere vinkler på båten mot kai med hjel av roret. Om du har giret i forover, kan du ligge trygt med ett tau til land, mens det legges permanente trosser. 

KJAPP: I mye vind må alt gå kjapt. Å surre fortøyningslinen rundt en pullert er effektivt.
STOPP: Friksjonen i pullerten vil stoppe båtens sig. Tu gan gi etter for en perfekt plassering.
FRIKSJON: En runde holder med tykt tau og rolige forhold. Er det mer krefter så spander er runde til.
TIL KAI: Fest springet på midten av båten, og hopp i land med tauet fra foran i båten. Legg tauet med noen runder rundt pullerten, slik at du kan stoppe båtens sig. Ved å svinge innover, og gå fremover med motoren, vil båten presses mot kai.

Stoppe siget

Er det vind, så kreves det fart for å legge til kai. Personen som hopper i land må gjøre et feste, men vedkommende trenger ikke å binde. Det holder å surre fortøyningslinen et par ganger rundt festepunktet på land. Det gjør at personen kan justere avstanden til riktig posisjon. Når båten ligger riktig er det tid for å feste trossa, gjerne med et halvstikk, og jobbe videre med de andre fortøyningslinene.