Stopp båtens sig med en pullert
Du trenger ikke å kunne en knute for å stoppe farten til en stor båt som legger til kai.
Å legge til kai kan være et mareritt. Alt som kan gjøres i god tid, bør gjøres i god tid. Når planen er lagt, fendere plassert, og fortøynningstamper er klare på dekk, så gjenstår det mest kompliserte. Å få feste fra båten til land.
Legg til med spring
Den beste måten å legge til kontrollert er å bruke spring. Springet fester du i midtre kryssholt. Da kan du kontrollere vinkler på båten mot kai med hjel av roret. Om du har giret i forover, kan du ligge trygt med ett tau til land, mens det legges permanente trosser.
![KJAPP: I mye vind må alt gå kjapt. Å surre fortøyningslinen rundt en pullert er effektivt.](https://image.seilmagasinet.no/885667.webp?imageId=885667&width=960&height=548&format=jpg)
![STOPP: Friksjonen i pullerten vil stoppe båtens sig. Tu gan gi etter for en perfekt plassering.](https://image.seilmagasinet.no/885668.webp?imageId=885668&x=15.64&y=0.00&cropw=63.54&croph=100.00&width=960&height=856&format=jpg)
![FRIKSJON: En runde holder med tykt tau og rolige forhold. Er det mer krefter så spander er runde til.](https://image.seilmagasinet.no/885669.webp?imageId=885669&x=15.81&y=0.00&cropw=65.05&croph=100.00&width=960&height=836&format=jpg)
![TIL KAI: Fest springet på midten av båten, og hopp i land med tauet fra foran i båten. Legg tauet med noen runder rundt pullerten, slik at du kan stoppe båtens sig. Ved å svinge innover, og gå fremover med motoren, vil båten presses mot kai.](https://image.seilmagasinet.no/883271.webp?imageId=883271&x=0.26&y=13.93&cropw=92.27&croph=77.11&width=960&height=424&format=jpg)
Stoppe siget
Er det vind, så kreves det fart for å legge til kai. Personen som hopper i land må gjøre et feste, men vedkommende trenger ikke å binde. Det holder å surre fortøyningslinen et par ganger rundt festepunktet på land. Det gjør at personen kan justere avstanden til riktig posisjon. Når båten ligger riktig er det tid for å feste trossa, gjerne med et halvstikk, og jobbe videre med de andre fortøyningslinene.