Vurdering av America's Cup-lagene
Vi sjekker konkurrentene dagen før Louis Vuitton Cup.
Torsdag 29. August starter Louis Vuitton Cup. I første omgang skal alle lagene møte hverandre i to omganger. Her er også New Zealand med. Etter disse rundene er det videre til semifinaler mellom fore båter, hvor New Zealand får en pause, og ett lag må hjem.
I helgen ble det seilt en oppvarmingsrunde som avslørte styrker og svakheter blant lagene. Vurderingen er etter helgens resultater hvor New Zealand vant, og Frankrike ble sist.
Emirates Team New Zealand på topp
Før den siste dagen av Louis Vuitton Preliminary Regatta hadde Emirates Team New Zealand en perfekt score med bare seire. Så, med vinden skiftende til øst-sør-øst og i en utfordrende sjøgang, møtte de «NYYC American Magic» som virkelig viste sitt potensial og båthastighet under forholdene. De påførte Kiwienes første tap. Nathan Outteridge og Peter Burling uttrykte begge hvor tøft det var å komme i fase med brisen, og Burling kommenterte etter dette løpet:
- Det var utrolig vanskelig å finne det rette veivalget. Først på den siste medvinden kom vi endelig i riktig fase og var 20-25 sekunder raskere etter en nær feilfri seiling. Det handler bare om å få disse fasene riktige og seile båten på rett sted, sa han.
Kiwiene har fart på båten, noe de beviste under de mer forutsigbare forholdene tidligere i regattaen. Seilteamet har også nøyaktighet i sin utførelse av matchracing, spesielt i pre-startene der de har mange triks å trekke frem.
Nå gjelder for Kiwiene å fortsette båtutviklingen spesielt i flygefasen og med å holde seg i race modus. Til tross for seieren var det ingen sprudlende begeistring ombord. De vet at de er i sitt livs kamp for å forsvare Louis Vuitton 37. America's Cup. Laget får bare seile de innledende rundene i Louis Vuitton Cup og mister verdifull regattatrening i forhold til konkurrentene.
Luna Rossa Prada Pirelli den raskeste
Utvilsomt en positiv regatta for italienerne som kan føle seg mer enn komfortable med farten på deres AC75 og spiriten til laget, som er førsteklasses. De presterer veldig bra i alle avdelinger. Der det sviktet noe var i den endelige utførelsen mot «Emirates Team New Zealand», noe som var overraskende for et lag som har trent så hardt og utviklet et omfattende reportoar før start og generelt på det taktisk plan.
Analysen, spesielt av finaleseilasen, vil være intens, og rormennene vil uten tvil spille de forskjellige scenariene på nytt med trenerteamet deres i simulatoren foran Louis Vuitton Cup. For Luna Rossa Prada Pirelli handler alt om finjustering av teknikken, men de kan føle seg beroliget av hvordan flight control ble styrt av trimmerne Umberto Molineris og Andrea Tesei som fungerte godt under press.
Utviklingen vil fortsette gjennom de neste ukene og «Luna Rossa Prada Pirelli« vil garantert bli raskere. Laget vil være en sterk utfordrer for Louis Vuitton 37. America's Cup.
NYYC American Magic slo New Zealand
En tredjeplass for amerikanerne i en regatta fylt av opp- og nedturer, men en god følelse å være på rett vei og at det er mye mer å hente fra deres radikale AC75-konstruksjon.
Seilerne viser godt kroppsspråk og da vinden skiftet på den siste dagen viste designfilosofien deres hvor rask båten kan være. Terry Hutchinson, sjefen for seilingsoperasjonene ga et positivt intervju på slutten av regattaen, og sa: - Dette er forholdene som vi har jobbet mot og optimalisert mot. Vi går inn i et mye annet værmønster her i september, og derfor er det interessant å se årsak og virkning av de valgene de andre lagene har tatt og hvor de befinner seg. Noen av tingene vi ser er oppmuntrende, andre ting vi ser hos de andre når de går veldig bra kan vi lære av- Du kan på en måte se finessene i når det går din vei eller hvis du er i dine forhold. Jeg tror vi fortsatt prøver å finne ut våre styrker og svakheter.
Forsvareren satte et ganske tydelig merke, båten deres er veldig bra og jeg tror italienerne er like gode, men det du ser er at alle lagene er veldig nær hverandre i fart og det kommer ikke til å være lett å passere dem dersom man har en dårlig start. Laget ar vist at de behersker foling ned i lave vindstyrker ned mot unde seks knop. Dette er et lag som alle følger nøye med.
INEOS Team Britannia mangler noen hestekrefter
The Challenger of Record snakker mye om "marginale gevinster", og deres trenerteam, Rob Wilson og den syvfoldige verdensmesteren i matchseiling, Ian Williams, vil helt sikkert se på forbedret utførelse og nøyaktighet på banen. Sir Ben Ainslie nevnte i en rekke intervjuer etter seilasene at teamet søkte etter flere "hestekrefter" i deres AC75, og med rikelig ressurser i laget kan vi forvente å se britene komme ut i den første Round Robin med tekniske forbedringer.
Dylan Fletcher, babords rormann på Britannia, utstrålte den optimistiske tonen i laget. Til tross for bare to seire er det ingen følelse av panikk i den britiske leiren. Fletcher syntes det har vært bra.
– Vi har en tendens til å ta mye positivt. Ja vel, vi kom bare ut med to seire, men det føltes veldig nært fire, så jeg tror det er god fart i laget og bare ønsker å bygge videre på det for Round Robinseilasene. IBEOS Britannia viste absolutt glimt av potensialet sitt, spesielt i seieren mot Alinghi Red Bull Racing og evenen til å komme bakfra og innhente franskmennene i deres siste løp. Like oppmuntrende var farten i matchene mot finalistene til tross for at de var bak. Britene har mye ressurser ressurser å hente og laget er å betrakte som en «dark horses» i Louis Vuitton 37. America's Cup.
Alinghi Red Bull Racing brakk masten
Mastebrekk to dager før Louis Vuitton Preliminary Regatta var ikke den beste oppladning for sveitserne, men de kom raskt tilbake takket være god innsats bra bakkemannskapene. Resultatlisten lyver imidlertid ikke, og én seier fra fem løp gir rom for forbedring hele veien. Mistanken er at den radikalt utseende 'BoatOne' er sterkt optimert for spesifikke og forventede vindforhold i september, noe trener Pietro Sibello bekreftet i intervjuet:
– På designsiden er det alltid et spørsmål om avveining, og du må velge vindu. Vi har et vindu klart i tankene (jeg skal ikke fortelle deg det!), og det kan sikkert være et lag som er godt nok til å ha et bredere vindu, men la oss se, vi vet hvor vi står og vi vet hvor vi må forbedre oss og vi har et stort lag bak oss for å presse oss, så vi er gode.
Manøvrene vil være noe seilerne vil prøve å forbedre, men Flight Control og trimteamet til Bryan Mettraux og Nicolas Rolaz kan ta mye positivt fra deres samlede prestasjoner under regattaen. Arnaud Psarofaghis og Maxime Bachelin har et intuitivt fodt samarbeid, men det vil være avgjørende for laget å score tidlige seire i den første Round Robin for å få momentumet de trenger for å komme videre til semifinalen.
Orient Express Racing Team har bra fart
En vanskelig regatta for franskmennene som scoret bare én seier og det på grunn av et sammenbrudd på NYYC American Magic, men det er likevel snev av optimisme med seilerne som begynte å få farten på sin AC75 som er identisk til Emirates Team New Zealands båt siste dag. En tett match mot INEOS Britannia banen rundt viste absolutt det iboende potensialet både i designet og seiltalentet ombord, og teamet vil prøve å bygge videre på det i den første Round Robin.
Det er en oppoverbakke, nesten en vertikal læringskurve, for laget som har hatt minst tid av alle utfordrerne både på vannet og i simulatoren, men de beviste i Louis Vuitton Preliminary Regatta at de er mer enn i stand til å vinner seilaser, og seilerne mangler ikke på taktisk evne. Kevin Peponnet, babord rormann på Orient Express Racing Team, kjenner utfordringene og sier:
- Vi føler oss trygge påfarten i rett linje både motvind og medvind, men nå blir nøkkelen manøvrene og å være sterke i starten, så vi må jobbe mer i simulatoren og på vannet med båthåndtering også for å komme sterkere tilbake i Louis Vuitton Cup. Vanskelig, men ikke umulig, Orient Express Racing Team må score tidlige poeng for å komme videre i konkurransen.