VAKT: Dag Sem er regattaseiler, og vil at det skal gå fortest mulig.

ARC+ tar på utstyret

En kombinasjon av frisk vind og dønninger etter stormen lengre nord i Atlanteren merkes godt her ute på det store blå, forteller Dag Sem fra den danske ARC+ båten «Sassicaia».

Rapport fra Dag Sem på Luffe 48 «Sassicaia»

Digre sjøer og steady 10-12 m/sek med kast opp mot 15. Skjønt ikke helt godt å si fordi vindmåleren og AIS/VHF antennen i mastetoppen henger og dingler som en trist julegran. I det hele tatt, turen har tatt på utstyret. Første natten begynte veldig bra, men så skyet det til og ble bekmørkt samtidig som det blåste opp. Vi fikk to ufrivillige jibber på rappen som begge røk preventerlinene. Takk og lov er riggen like hel, men cockpitbordet fikk seg en smell og er nå «Det skeve bord». Båten er dansk må vite.

Langtur, ARC+
KLARE: Mannskapet på «Sassicia» i Las palmas før starten av ARC+.

Må håndstyre

I det hele tatt å lense i så stor sjø er en utfordring. Autopiloten virker ikke, heller ikke generatoren. Så det blir håndstyring hele veien til Cap Verde. Fordelt på 3 mann, - vel så kan jeg love det kjennes i skuldrene. Hysterisk festlig riktignok, vi loffer opp og faller av nedover de digre dønningene og holder fin fart. Men det ser ut til at jeg fikk rett i at dette er et race for de brede hekker og flate bunner. Båter vi suste forbi første dagen under lettere forhold har nå tatt oss igjen og vi kjemper hardt for å holde tredjeplassen i klassen vår. Ikke det beste føret for en langsmal båt dette.

Mer skjæring

Den andre natten fikk vi nok av lens og jibber. Bestemte oss for å endre kurs over på slør. Da pekte vi ca 30 grader bort fra lay-line og jeg var sikker på at løpet var kjørt for oss. Men skipper Jonas ville prioritere sikkerhet og komfort. Jeg ble litt grim, men måtte spise det i meg fordi det valget sendte oss opp mange plasser på «leader board» som oppdateres jevnlig, «YB Race». Veldig artig å følge med på.

I skrivende stund er det natt her igjen, min rortørn nærmer seg og jeg våknet til å få ned noen ord på papiret før jeg må få på meg HH-antrekk og vest. Ser frem til en ny natt under stjernene, får ikke nok av dette.

«Sassicaia» er utstyrt med Starlink som gjør det mulig å sende bilder og tekst fra havet. Båten ligger nummer 23 i feltet, og har 398 nm igjen til Kapp Verde. Båten har seilt 178 nm siste døgn. Estimert ankomst er fredag ettermiddag. 

.

Norske båter i ARC+

Plass Navn Båttype Skipper Seilt Seilt siste 24t ETA
11XmeraldaX-Yachts Xc 45Beate & Colin Bevan511 nm185 nm10. nov 07:34
53NorahJeanneau Sun Odyssey 43Vegard Holmberget437 nm156 nm11. nov 06:33
74Why NotBeneteau Oceanis 46Petter Asheim448 nm154 nm11.nov 17:13
77Ada IIDehler 42C (JV)Trond Johansen431 nm147 nm11.nov 18:38
85MøyfridJeanneau Sun Odyssey 44Julie Ruyter397 nm146 nm11. nov 23:56
95Moon BirdFountaine Pajot Mahe 36Ole Martin Minsås159 nm108 nm26. nov 23:56

ARC og ARC+

World Cruising Clubs populære fellestur over Atlanterhavet har i år 10 norske båter. Det har i de senere år vært to slike arrangement, ARC og ARC+.

ARC har flest deltagere, men det er ARC + som er mest populært for nordmenn. ARC pluss startet 5. november fra Las Palmas på Grand Canaria med seks norske båter av totalt 96. 

ARC starter fra samme sted 19. november med fire norske båter av 162.  Mens ARC-deltagerne seiler direkte til St. Lucia, en distanse på 2700 nm, får ARC+-deltagerne et lite stopp på Kapp Verde, får de krysser Atlanterhavet med Granada i Karibia som mål. ARC+ har Port Louis Marina, Grenada som mål i Karibia, mens ARC ender i Rodney Bay på St. Lucia.

Premieutdeling for ARC+ er 7. desember, mens utdelingen for ARC er 16. desember.